17.09.2014/17:22

Moda na lokalne produkty

Carrefour rozszerzył w wakacje ofertę produktów bezglutenowych, ekologicznych oraz dla diabetyków, a Intermarché postawiło na ekologiczne środki do sprzątania i pielęgnacji. Wielkomiejski klient coraz częściej chce, aby droga między sklepem a producentem była jak najkrótsza. To szansa dla lokalnych dostawców.

Żywność powinna być przede wszystkim smaczna, naturalna, nie zawierać alergenów ani szkodliwych składników oraz pozytywnie wpływać na stan zdrowia – tak twierdzą mieszkańcy Warszawy, Krakowa, Łodzi, Gdańska i Wrocławia przebadani przez TNS Polska na zlecenie sieci Carrefour. Pod pojęciem „zdrowej żywności” konsumenci rozumieją przede wszystkim produkty bez konserwantów – taką odpowiedź wskazało dwóch na trzech ankietowanych. Dla co drugiego Polaka zdrowa żywność nie zawiera sztucznych barwników.

Jakie specjalne produkty spożywcze kupujemy?

Na pierwszym miejscu, wskazana przez 54 proc. badanych, znalazła się żywność pochodząca od lokalnych producentów. Kolejne miejsca zajęły: produkty ekologiczne (45 proc. odpowiedzi), żywność z dodatkiem witamin i składników mineralnych (41 proc.), produkty probiotyczne (26 proc.) oraz artykuły dietetyczne, typu light (24 proc.). Najrzadziej badani wymieniali: wyroby bez laktozy (5 proc.), dla diabetyków (8 proc.) oraz bezglutenowe (13 proc.). Dwóch na trzech Polaków sięga po specjalne produkty spożywcze w związku z problemami zdrowotnymi – 69 proc. ankietowanych kupuje je dla siebie, zaś połowa dla najbliższych członków rodziny (mąż, żona, dzieci).
Choć drugim najczęściej wymienianym powodem niekupowania specjalnych produktów spożywczych była ich wysoka cena, to z badań prowadzonych przez SGGW wynika, że już co dziesiąty Polak regularnie kupuje żywność ekologiczną.

Strefy zdrowia w sklepach

W lipcu Carrefour, w kilku wybranych placówkach w Warszawie i Krakowie, zaoferował klientom produkty dla diabetyków, bezglutenowe, sojowe, o obniżonej wartości energetycznej oraz wybrane artykuły ekologiczne, które znalazły się w specjalnych strefach Świat Zdrowia. Oferta obejmuje ponad 300 SKU, a składają się na nią owoce i warzywa z gospodarstwach ekologicznych, oliwy, oleje, makarony, kasze, ryż, herbaty, kawy oraz produkty dietetyczne. Francuski detalista oferuje nad Wisłą certyfikowane produkty ekologiczne także pod marką własną Carrefour BIO.

Muszkieterowie wyraźnie tańsi

Z kolei we wszystkich supermarketach Intermarché pojawiły się niedawno nowe produkty w liniach Eco i Bio. Pierwsza obejmuje środki piorące i czyszczące, które są w wysokim stopniu biodegradowalne lub umożliwiają oszczędność energii i wody. Produkty posiadają europejski znak ekologiczny Ecolabel. Natomiast linia Bio obejmuje artykuły kosmetyczne i higieniczne oraz pielęgnacyjne dla dzieci. Nie zawierają sztucznych substancji zapachowych, a ich składniki w co najmniej 95 proc. pochodzą z rolnictwa ekologicznego. To pierwsze w Polsce linie produktów Eco i Bio dostępne pod marką własną. – Dzięki temu możemy je zaoferować klientom w cenach niższych lub zbliżonych do cen artykułów popularnych marek oraz o ponad połowę niższych od cen artykułów firm specjalizujących się w produkcji ekologicznej chemii gospodarczej i kosmetyków – tłumaczy Eliza Orepiuk­‑Szymura, reprezentująca Grupę Muszkieterów.

Lokalny znaczy świeży

Konsumenci coraz częściej kupują wyroby, których droga od producenta do sklepu jest relatywnie krótka, co daje gwarancję zakupu artykułów świeżych oraz w atrakcyjnej cenie. Czterech na pięciu przebadanych przez TNS konsumentów z dużych miast deklaruje, że stara się kupować warzywa i owoce dostępne sezonowo, a trzy czwarte, ze względu na krótszy czas transportu, woli produkty ze swojego regionu. – Żywność lokalna postrzegana jest bardzo pozytywnie w kontekście walorów sensorycznych, potencjalnego wpływu na zdrowie, ale również oddziaływania na lokalną gospodarkę i środowisko – komentuje prof. dr hab. Krystyna Gutkowska z SGGW.



Sebastian Szczepaniak

Wiadomości Handlowe, Nr 9 (138) Wrzesień 2014

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.