17.05.2018/15:10

Mondelez na KRFMCG 2018: Warto analizować trendy

Obserwacja trendów społecznych jest bardzo interesująca. Za suchymi danymi, np. dotyczącymi demografii, dostrzec można pewne ewidentne zmiany, które w określony sposób oddziałują na zachowania konsumentów – mówi Adam Gajewski, dyrektor Centrum Badań, Jakości i Rozwoju Mondelez International.

W trakcie debaty „Polska rodzina na zakupach. Rodziny w centrum zainteresowania sieci handlowych i firm FMCG” na Kongresie Rynku FMCG 2018” Adam Gajewski zwrócił uwagę, że polskie społeczeństwo weszło w fazę post-nowoczesności, co wiąże się z pewnymi zmianami, np. jeśli chodzi o strukturę społeczną. – Jakkolwiek byśmy nie definiowali rodziny, dominującym jej modelem jest rodzina dwupokoleniowa, rodzice i dzieci, ale jednocześnie pojawiają się takie modele, jak rodziny bezdzietne lub małodzietne, także patchworkowe, a wreszcie rośnie ilość singli, czyli osób, które decydują się na samotny tryb życia – komentował.

Drugą obserwowaną aktualnie zmianą społeczną jest zmiana relacji w obrębie rodziny. - Przechodzimy z relacji patriarchalnych, choć politycznie należałoby je nazwać zależnościowymi, do relacji ekspresyjno-emocjonalnych, czyli bardziej partnerskich – ocenił dyrektor Centrum Badań, Jakości i Rozwoju Mondelez International. 

– Inną cechą nowoczesnego społeczeństwa jest wysoki poziom konsumpcji, bo zaczyna ona służyć wyrażaniu prestiżu i podkreślaniu pozycji społecznej konsumenta i jego rodziny. Nie służy już jedynie zaspokojeniu jego podstawowych potrzeb. Nie wybieramy konkretnego produktu spożywczego, tylko dlatego, że chce się nam jeść, ale zaspokajamy naszą potrzebę tożsamościową. Wybierając produkt, chcemy zademonstrować nasz nastrój, preferencje, wartości czy światopogląd – dodał. W jego opinii akt zakupu staje się przez to powiązany z wartością, jaką jest wolny wybór.  

Zdaniem eksperta, w wyniku tych wszystkich zmian, następuje demokratyzacja procesu podejmowania decyzji zakupowych, które determinują model konsumpcji. – Widzimy, że coraz więcej do powiedzenia mają dzieci. Chociaż pozostają one w relacji zależnościowej z rodzicami, są często traktowane jako pełnoprawni decydenci w akcie zakupowym – wskazał Gajewski.

- Czy producenci powinni reagować na te zmiany? Moje osobiste zdanie jest takie, że nie. Jakkolwiek proszę go nie traktować, jako stanowiska szefów Mondelez, bo nie wiem czy się ze mną zgadzają. Uważam, że producenci żywności nie są inżynierami społecznymi, dlatego oceniam, że nie powinniśmy wpływać, zmieniać czy amplifikować trendów społecznych. Powinniśmy jedynie je obserwować i się do nich adaptować – podsumował.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.