23.09.2020/17:05

Na rynku przekąsek mięsnych liderem nadal jest kabanos

Popularność przekąsek mięsnych od kilku lat rośnie, a kategoria ma jeszcze duży potencjał rozwojowy. Atutem tego segmentu rynku jest to, że produkty te doskonale wpisują się w najnowsze trendy.

Rozwój kategorii przekąsek mięsnych związany jest nie tylko z wprowadzaniem innowacji technologicznych, ale i produktowych. Jak zauważa dr Magdalena Kowalewska, analityk rynków food&agri w Banku BNP Paribas, na rynku obok kabanosów czy też plasterków salami, pojawiła się suszona wołowina – beef jerky oraz chipsy mięsne. Zaznacza ona, że pandemia Covid-19 nieco spowolniła ten proces, co związane jest z mniejszą liczbą spotkań towarzyskich, rodzinnych, mniejszą liczbą okazji do wychodzenia z domu i kupowania różnego rodzaju przekąsek. Z drugiej strony, jak wynika z danych Mintel, w okresie pandemii przekąski mięsne były chętniej spożywane w domu. –  Konieczność pozostawania w domu, pracy zdalnej i nierzadko łączenia tych obowiązków z opieką nad dziećmi, powodowała, że konsumenci częściej sięgali po pożywne, wartościowe, nie wymagające podgrzania i gotowe do spożycia przekąski mięsne – zauważa Kowalewska.

Prosto, ale różnorodnie

– Najchętniej wybieraną mięsną przekąską w Polsce są kabanosy. Obserwujemy ten trend już od dawna, dlatego w trosce o naszych konsumentów oferujemy produkty, które wyróżnia prosty skład, najwyższej jakości mięso bez dodatku konserwantów oraz niska zawartość soli i tłuszczu – mówi Tomasz Tarczyński, dyrektor marketingu w firmie Tarczyński. Wskazuje, że dla konsumentów zainteresowanych zdrowym stylem życia plusem kabanosów jest to, że dostarczają one organizmowi dużo białka. – Kolejnym atutem kabanosów jest łatwość w ich przechowywaniu, gdyż nie wymagają lodówki – zaznacza Tarczyński.

Szeroki wybór kabanosów ma w swojej ofercie również Sokołów. Szczególnie popularna jest linia kabanosów międzynarodowych, w skład której wchodzą: francuskie, włoskie, polskie czy argentyńskie. Dużym zainteresowaniem cieszą się również inspirowane smakami kuchni świata kabanosy Eat’n’Go czy kabanoski z dedykowanej dzieciom linii Sokoliki. – W tak różnorodnym asortymencie smaków i rodzajów każdy może znaleźć ten, który najbardziej mu odpowiada. Dodatkowo, wszystkie nasze kabanosy są produktami bezglutenowymi – akcentuje Cezary Jasiński, dyrektor ds. marketingu w Grupie Sokołów.

Skutki pandemii

Rozwinięciem i uzupełnieniem asortymentu przekąsek mięsnych w portfolio Sokołowa są inne produkty, w tym przekąski z salami czy z suszonej wołowiny (beef jerky). – Rynek przekąsek mięsnych w Polsce jest kategorią rozwojową, jednak, podobnie jak cała branża FMCG, odczuł negatywne skutki pandemii. Zauważalne stało się ograniczenie przez konsumentów zakupów również w tym segmencie. Przewidywać można, iż stabilizacja sytuacji rynkowej wpłynie na powrót do wcześniejszych poziomów sprzedaży – ocenia Jasiński.

Na korzyść kategorii działa to, że przekąski mięsne są na tyle uniwersalne i mają tak wiele zastosowań, że konsumenci sięgają po nie przez cały rok. – Zgodnie z przeprowadzonymi przez nas testami konsumenckimi okazało się, że Beef Jerky Jack Links jest przekąską doskonałą na wiele okazji, w tym m.in. jako typowa przekąska w biegu, w pracy, na wycieczkę, ale również jako przekąska przed TV np. do meczu lub filmu albo podczas spotkań ze znajomymi. To oznacza, że musimy być obecni w różnych kanałach sprzedaży – mówi Magdalena Cierpiał, country manager w Jack Links Polska.

Nie tylko ze sklepu convenience

Głównym kanałem sprzedaży przekąsek mięsnych typu beef jerky są sklepy typu convenience, w tym te na stacjach benzynowych. Jednak, jak podkreśla Magdalena Cierpiał, bardzo ważne są też supermarkety. – Wchodzimy również do sklepów specjalizujących się w sprzedaży piwa kraftowego. Nasza przekąska sprzedaje się tam fenomenalnie, a z drugiej strony również eksplorujemy szeroko pojęty kanał fitness, gdzie też mamy pierwsze pozytywne reakcje – podkreśla country manager w Jack Links Polska.

Eksperci wskazują, że sprzedaż przekąsek mięsnych utrzymuje się na stałym poziomie, niezależnie od okresu. Sezonowe, kilkuprocentowe wzrosty mogą wystąpić w czasie letnim i w okresie ferii zimowych.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także