30.11.2013/22:18

Nadwyżki magazynowe sprzedaj na giełdzie internetowej

Przybywa e­‑narzędzi wspierających procesy zakupowe. Niebawem wystartuje europejska giełda zapasów magazynowych, a ING Bank Śląski właśnie uruchomił ułatwiającą sprzedaż platformę handlowo­‑aukcyjną.

Europejska platforma internetowa do handlu zapasami magazynowymi żywności, która zaczyna działać pod domeną StockonDeals.com, to pierwszy serwis internetowy, w którym pracownicy działów sprzedaży i zaopatrzenia firm produkcyjnych i hurtowni, pośrednicy a także detaliści mogą sprzedawać i kupować nadwyżki magazynowe żywności. Serwis już działa. Zarówno rejestracja, jak i przeglądanie ofert oraz wprowadzanie towarów na aukcję są bezpłatne. Strony poniosą jedynie opłatę transakcyjną, stanowiącą stały procent od wartości sprzedaży. Płatności trzeba regulować gotówką, kredyt kupiecki nie obowiązuje.

Do tej pory do inicjatywy dołączyło kilkadziesiąt firm z kilku europejskich krajów. Na razie trudno oszacować, jak wielu kontrahentów z Polski będzie uczestnikami tego projektu i czy w większym stopniu będą oni reprezentować sprzedawców, czy kupujących. Wiele wskazuje na to, że jednak tych pierwszych; niewątpliwie StockonDeals.com może być dodatkowym kanałem zbytu dla drobnych i średniej wielkości producentów artykułów suchych, słodyczy, napojów – wyrobów, w przypadku których termin przydatności do spożycia liczony jest w miesiącach, a nie dniach. Dlatego na StockonDeals.com raczej nie kupimy (i nie sprzedamy) nabiału czy warzyw.

Można się spodziewać, że odbiorcami nie będą hipermarkety i dyskonty. Przeszkodą są dość skomplikowane procesy podejmowania decyzji zakupowych w tamtejszych strukturach. Usługa skierowana jest raczej do mniejszych firm, np. lokalnych sieci handlowych czy grup zakupowych. Pytanie, czy będą one w stanie zamawiać wystarczająco dużo towaru, by opłacał się transport. Utrudnieniem dla drobniejszych graczy będzie też na pewno brak możliwości kupowania na kredyt. – Inicjatywa jest ciekawa, ale dopiero startuje, więc trudno ją oceniać. Do tej pory nie było podobnego rozwiązania – podkreśla Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności (PFPŻ). Jak zaznacza, na StockonDeals.com kupujący nie ponosi ryzyka finansowego, ale – zakładając, że część produktów może mieć relatywnie bliskie terminy przydatności do spożycia – istnieje, większe niż w przypadku tradycyjnych kanałów zakupowych, ryzyko wystąpienia strat. W dużym stopniu powodzenie projektu opierać się będzie zatem na sprawnej logistyce. Jak podkreśla Andrzej Gantner, platforma może okazać się pomocna w ograniczaniu marnotrawstwa żywności, a to palący problem.

Niedawno również ING Bank Śląski zaoferował pierwsze na polskim rynku kompleksowe narzędzie do zarządzania procesem zakupowym i sprzedażowym dla firm. Z platformy handlowo­‑usługowej, działającej pod adresem www.aleo.pl, mogą korzystać różne branże, także handlowa. To narzędzie skierowane głównie do pracowników odpowiedzialnych za zakupy produktów i usług. Aleo umożliwia m.in. prowadzenie elektronicznych przetargów, składanie zapytań ofertowych, negocjowanie cen, prezentowanie swoich wyrobów i usług czy utworzenie własnego sklepu B2B. Korzystanie z platformy jest prawie darmowe (rejestrując się, trzeba wpłacić złotówkę z konta firmy w celu weryfikacji, czy użytkownik rzeczywiście związany jest z danym przedsiębiorstwem).



(ATE)

Wiadomości Handlowe, Nr 11-12 (130) Listopad - Grudzień 2013

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.