12.12.2016/12:47

Największe sieci handlowe radzą sobie na rynku najlepiej?! Nie wszystkie

Dino jest polską siecią ponad 600 sklepów spożywczo-przemysłowych działających od 1999 roku. W 2010 49% akcji przedsiębiorstwa zostało kupione za kwotę 200 mln PLN przez fundusz inwestycyjny Enterprise Investors. Markety zlokalizowane są w województwach: wielkopolskim, dolnośląskim, lubuskim, opolskim, łódzkim, kujawsko-pomorskim, świętokrzyskim, śląskim, mazowieckim, zachodniopomorskim, małopolskim i pomorskim. Spółka bardzo dynamicznie się rozwija i cechuje się średniorocznym wzrostem przychodów na poziomie 37% CAGR. Marża EBITDA od 2015 r. wzrosła prawie dwukrotnie i osiągnęła wartość 7,9%. Poprawie uległ również cykl konwersji gotówki, który przyjmuje wartość ujemną. Dług netto spółki na koniec 2015 r. wyniósł 342 mln PLN.

Sieć sklepów Stokrotka należąca do grupy Emperia składa się z blisko 360 supermarketów i marketów zlokalizowanych na osiedlach, w mini-centrach i galeriach handlowych. Typowe placówki handlowe mają od 200 do 1000 mkw. powierzchni sprzedaży i oferują od 4 do 10 tys. pozycji asortymentowych. W 2013 Emperia podjęła decyzję o rozwoju sieci Stokrotka w oparciu o opracowane rozwiązanie franczyzowe. Przychody sieci Stokrotka rosną w średniorocznym tempie 5% i w 2014 przekroczyły wartość 1,9 mld PLN. Spółka jest jednak nierentowna na poziomie EBIT oraz syku netto. Spółka na koniec 2014 r. miała blisko 60 mln PLN gotówki netto, a cykl konwersji gotówki jest ujemny na poziomie 37 dni.

Mila - sieć prawie 200 sklepów jest własnością spółki Market-Detal (wcześniej w strukturach firmy Polomarket). Od stycznia 2015 roku po całościowym rebrandingu rozpoczęła samodzielną działalność jako sieć supermarketów Mila. Supermarkety Mila mają wielkość około 500 mkw. Przychody sieci supermarketów Mila rosną w średniorocznym tempie 3% CAGR. W 2014 r. spółka wygenerowała ponad 1,4 mld PLN. W 2014 r. marża EBITDA istotnie spadła, w konsekwencji spółka zanotowała stratę na poziomie zysku netto. Wzrost pozwala poprawiać cykl konwersji gotówki.

Piotr i Paweł to licząca ok. 140 placówek sieć supermarketów. We wrześniu 2016 r. do operatora należało ok. 10 % rynku e-grocery. Przychody sieci Piotr i Paweł rosną w średniorocznym tempie 12% CAGR. W 2015 r. sieć sklepów Piotr i Paweł zanotowała przychody w wysokości 1,19 mld PLN, na ujemnej marzy EBITDA i stracie na poziomie netto w wysokości 6 mln PLN. Spółka bardzo dobrze zarządza kapitałem obrotowym, raportuje ujemny cykl konwersji gotówki na poziomie 30 dni.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.