07.05.2013/15:29

Napoje dla dzieci

Choć nie zawsze to, co atrakcyjne dla dziecka, jest akceptowalne dla rodzica, producenci najważniejszych dziecięcych marek napojowych na polskim rynku potrafili zręcznie pogodzić oczekiwania obu stron.

Soki, napoje i nektary oraz wody smakowe dla dzieci stanowią rosnący segment rynku napojów bezalkoholowych. Podobnie jak w przypadku innych kategorii produktów przeznaczonych dla młodszych konsumentów, muszą spełniać oczekiwania dwóch grup decydentów – dzieci i ich rodziców. Z racjonalnego punktu widzenia rodzica produkt ma być bezpieczny, zdrowy i wygodny dla dziecka. Na pozytywne postrzeganie danego artykułu wpływają również propozycje rozwijające aktywność oraz wartości dodane. Z kolei najmłodsi konsumenci wybierają impulsywnie – ważnym elementem emocjonalnym, sprawiającym że chętnie sięgają po te same towary, jest tzw. brand hero – postać będąca symbolem produktu, obecna w różnych formach komunikacji skierowanej do dzieci (miś Kubuś, lew Leon, smok Pysio, przyjaciele z Jupik Team). Gwarantem jakości, bezpieczeństwa i smaku oraz atrakcyjnej kreacji spójnego bajkowego świata bohatera kojarzonego z produktem jest marka. Dlatego w segmencie napojów bezalkoholowych dla dzieci liczą się przede wszystkim towary markowe.

Kubuś niejedno ma imię

Najsilniejszą marką na rynku dziecięcych napojów jest Kubuś (Maspex) – lider kategorii soków, nektarów i napojów niegazowanych (SNNN) oraz wody smakowej dla dzieci. To jeden z najsilniej wspieranych brandów w całej kategorii SNNN w Polsce a także najwartościowsza marka w kategorii soków dla dzieci według rankingu „Rzeczpospolitej” za ub.r.

Historia marki rozpoczęła się w 1996 roku od marchwiowo­‑owocowych soków przecierowych w szklanych butelkach. Dziś w rodzinie produktów Kubuś, obok soków przecierowych Kubuś i Kubuś Go!, znajdują się napoje owocowe Kubuś Play, woda z sokami owocowymi Kubuś Waterrr oraz funkcjonalna woda smakowa z minerałami i witaminami Kubuś Waterrr Sport. W minionym roku na rynku pojawił się Kubuś Mus – w pokrewnej sokom kategorii musów.

Oferta na bieżąco uzupełniana jest o nowe smaki – obecnie do sklepów trafia orzeźwiający smak arbuzowy Kubusia Play w opakowaniu nawiązującym do młodzieżowej stylistyki. Z kolei Kubuś Waterrr dostępny będzie również w „rodzinnej” półtoralitrowej butelce.

Odchudzony Jupik

Inną silną marką napojów dziecięcych, lubianą przez naszych konsumentów, jest Jupik (Hoop Polska). Obecna jest ona na polskim rynku od 2004 roku i zajmuje dziś trzecią pozycję z wartościowym udziałem na poziomie 5,2 proc. (źródło: Hoop Polska za Nielsenem, luty 2013, MAT, cała Polska bez dyskontów). Rodzina produktów tego brandu składa się z napojów owocowych Jupik w opakowaniach o pojemności 0,33 l oraz wody smakowej Jupik Aqua w półlitrowych butelkach, która została wprowadzona do sprzedaży w 2008 roku, inicjując w ten sposób segment wód smakowych dla dzieci.

Wiosną br. receptura wszystkich napojów została ulepszona – marka Jupik, jako pierwsza, oddała do rąk konsumentów napój dla dzieci o obniżonej kaloryczności. Dzięki zastosowaniu stewii – naturalnego słodzika – możliwe było zmniejszenie wartości energetycznej o co najmniej 40 proc. Jupik zaproponował w komunikacji z konsumentem bohatera zbiorowego – Jupik Team – grupę przyjaciół żyjących w wykreowanym świecie marki, z którymi mogą utożsamiać się dzieci z grupy docelowej (6­‑12 lat).

Pysia znają nawet w Mongolii

Dwunastoletnią historią pochwalić się może Pysio – marka soków i napojów z portfolio firmy Agros­‑Nova. Od 2001 roku Pysio rozwinął swoją ofertę, dodając do napojów w małych butelkach format rodzinny, produkty sezonowe oraz impulsowe. Obecnie podstawę asortymentu stanowią soki i napoje przecierowe, a uzupełnieniem jest oferta lżejszych napojów na sezon letni. Soki i napoje Pysio dostępne są wyłącznie w opakowaniach szklanych, które zapewniają największą trwałość i bezpieczeństwo produktu.
Pysio produkowany jest tylko w Polsce, ale funkcjonuje na wielu rynkach eksportowych. Obecny jest w takich krajach europejskich, jak Wielka Brytania, Irlandia, Holandia czy Litwa. Znają go również konsumenci w Stanach Zjednoczonych oraz w Azji. Najbardziej egzotycznym rynkiem, na którym można spotkać Pysia, jest Mongolia.

Leon idzie z duchem czasu

Jedną z najbardziej znanych i cenionych marek soków, nektarów oraz napojów w Polsce jest Hortex. Wykorzystując zaufanie dorosłych konsumentów, producent w 2005 roku wprowadził na rynek propozycję soków i napojów dla dzieci – Hortex Leon. Od tej pory marka systematycznie zwiększa udziały rynkowe i wzbogaca ofertę. Sześć lat temu do soków, nektarów i napojów w kartonikach o poj. 200 ml dołączyły przecierowe soki marchwiowo­‑owocowe w butelkach. Natomiast w 2011 roku, jako pierwsza marka w kategorii, Leon wprowadził soki w innowacyjnych saszetkach.

Oprócz jakości i smaku w komunikacji z najmłodszymi konsumentami, marka szczególny nacisk kładzie na edukację połączoną z zabawą. W tym celu powstał serwis internetowy www.wyspaleona.pl, który miesięcznie odwiedza około 50 000 dzieci. Zastosowanie najnowszych technologii pozwoliło na innowacyjne wykorzystanie opakowań – w tym roku na kartonikach Hortex Leon umieszczono markery, dzięki którym przy pomocy smartfona można zagrać w jedną z siedmiu gier zręcznościowych.

Grapcio już wkrótce w nowej odsłonie

Marka Grapcio z portfolio Ustronianki obecna jest na rynku od 2005 roku. Wybór niepowtarzalnych smaków, jak kiwi­‑ananas, czy truskawka­‑banan, był jedną z przyczyn wyraźnego zainteresowania nowymi napojami i akceptacji marki. Wysoka dynamika sprzedaży oraz rozwój całej kategorii napojów dla dzieci doprowadziły w 2009 roku do wzbogacenia oferty o wodę smakową dla dzieci – Aqua Grapcio. W tym samym roku napoje Grapcio zyskały ergonomiczne opakowanie oraz atrakcyjną, nowoczesną etykietę typu sleeve, która dała dużo większe możliwości w zakresie komunikacji walorów napoju (m.in. zawartość witamin) w miejscu sprzedaży. W tym roku producent planuje mocne odświeżenie linii – napoje Grapcio zyskają nową recepturę (20 proc. soku, brak konserwantów), nowy design opakowań i nowego bohatera.

Frutek przyciąga kolorami

Wykorzystując naturalną wodę mineralną, Jurajska Spółdzielnia Pracy stworzyła propozycję napojów Frutek skierowanych do najmłodszych konsumentów. Obecnie firma posiada w ofercie wody smakowe dla dzieci Frutek Aqua, w wygodnych półlitrowych butelkach z zamknięciem typu sport cup, w czterech smakach. Drugą grupą produktów są, przyciągające wzrok, gazowane napoje Frutek z dodatkiem soków, dostępne w butelkach o pojemności 0,33 l.





W maju dzieci chętnie piją Piccolo

Segment napojów musujących dla dzieci, wśród których już 20 lat zdecydowanym liderem jest marka Piccolo, charakteryzuje się dużą sezonowością popytu w ciągu roku. Największa sprzedaż notowana jest oczywiście w grudniu. Jednak, ze względu na wyjątkowo dużą liczbę okazji sprzyjających celebrowaniu ważnych momentów w życiu dzieci, okresem wzmożonej aktywności są dla marki również maj i czerwiec. Jak wynika z naszych analiz, na maj przypada blisko 40 proc. wartości sprzedaży całego kwartału i z sukcesem wykorzystujemy ten potencjał. Musujące bąbelki Piccolo stały się nieodłącznym towarzyszem radosnej zabawy podczas majówek, pełnych emocji uroczystości komunijnych oraz wyczekiwanego Dnia Dziecka. Dzięki Piccolo, wspólne chwile spędzane w rodzinnym gronie zyskują za każdym razem magiczną oprawę.


Katarzyna Chorąży

Wiadomości Handlowe, Nr 5 (125) Maj 2013

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.