W II kw. br. nastroje konsumenckie Europejczyków pozostawały niezmiennie na dość niskim poziomie
W większości krajów europejskich zaufanie konsumenckie było wciąż słabe. W skali kontynentu wskaźnik podniósł się w relacji do I kwartału zaledwie o 1 punkt, do poziomu 79 pkt. Nastroje nieco się poprawiły w 22 z 34 badanych krajów, w ośmiu uległy pogorszeniu, w dwóch pozostawały bez zmian.
Zmiany we wszystkich przypadkach były statystycznie mało znaczące – w większości przypadków nie przekraczały 4 punktów. Generalnie nastroje są słabe, bo średnio sięgają zaledwie 79 punktów, podczas gdy wskaźnik optymizmu zaczyna się od 100 pkt. A warto podkreślić, że w chwili prowadzenia pomiaru wynik brytyjskiego referendum w sprawie Brexitu nie był jeszcze rozstrzygnięty.
Brytyjczykom nastroje poprawiły się o 1 punkt, do poziomu 98 pkt. Wskaźnik dla Niemców spadł o 1 punkt, do poziomu 96 pkt., Francuzi byli tylko nieco mniej pesymistyczni niż w poprzednim kwartale – wzrost o 2 pkt. do 66. Podczas gdy w Niemczech poprawiły się perspektywy zatrudnienia – były dobre dla 59 proc. badanych, wobec 55 proc. kwartał wcześniej – w Wielkiej Brytanii pogorszyły się do 36 proc. wobec 41 proc., a we Francji wzrosły z 12 do 17 proc.
Przypomnijmy: w badanym kwartale w Polsce wskaźnik optymizmu konsumentów wzrósł o 5 punktów, do poziomu 87 pkt.
Steve Smith, analityk rynku U.K i Irlandii w Nielsenie wyjaśnia: Na Wyspach wiele gospodarstw domowych miało się finansowo lepiej niż w ostatnich latach. Spadło oprocentowanie kredytów hipotecznych, obniżyły się ceny energii i paliw, prawie nie było inflacji. Dlatego poziom zaufania konsumentów osiągnął niemal linię graniczną. Jednak niepewność jest wciąż duża i w trzecim kwartale możemy się spodziewać pewnych zmian nastrojów. Podobnie u Niemców, gdzie od trzech lat wskaźnik utrzymuje się blisko granicy pesymizmu/optymizmu. Umiarkowany wzrost cen, rosnące zatrudnienie i nieco większe dochody powodują, że ponad połowa badanych jest przekonana, że ich osobista sytuacja finansowa będzie w najbliższych 12 miesiąca dobra lub świetna, równie dobre są nastroje w kwestii zatrudnienia. Niemcy obawiają się terroryzmu, od roku z każdym kolejnym kwartałem rośnie ich poczucie zagrożenia, jednak nie na tyle, by wpłynęło to na ich nastrój jako konsumentów.
Wskaźniki poprawiły się w krajach skandynawskich. W Danii wzrosły o 7 punktów do 112 – a w I kwartale spadły o 5 pkt. W Szwecji wskaźnik wyniósł 90 pkt (+4), w Norwegii 82 pkt. (+4) a w Finlandii 64 pkt. (+1).
Cecilie Westh, analityk rynku skandynawskiego w Nielsenie komentuje: Większość Duńczyków nie martwi się o swoje finanse, perspektywy zatrudnienia czy najbliższe plany zakupowe, ale mimo to sprzedaż detaliczna artykułów spożywczych w ciągu ostatnich trzech lat rosła w tym kraju rocznie zaledwie o 1 proc. lub mniej. Warto jednak wspomnieć, że rośnie sprzedaż produktów premium, świeżych warzyw i owoców, a także żywności organicznej.
9