10.08.2018/09:19

Nielsen: 80 proc. Polaków jada obiad poza domem

Zdecydowana większość Polaków siłą rzeczy jada główny posiłek poza domem, niekoniecznie w restauracji. To nakręca rynek takich produktów jak np. dania gotowe czy przekąski oraz zachęca detalistów do otwierania kącików gastronomicznych w sklepach – wynika z globalnego badania agencji badawczej Nielsen na temat zwyczajów gastronomicznych, o którym pisze piątkowa „Rzeczpospolita”.

Polskie zwyczaje gastronomiczne zmieniają się bardzo dynamicznie. Sam rynek HoReCa, wraz z kateringiem i restauracjami hotelowymi, jest już wart blisko 40 mld i wciąż rośnie. Z cytowanego przez „Rzeczpospolitą” badania Nielsena wynika, że choć co drugi Polak odwiedza restaurację rzadziej niż raz w miesiącu, to już 13 proc. robi to raz w tygodniu, a 2 proc. codziennie. Najpopularniejsze są restauracje z obsługą kelnerską, prężnie rozwija się rynek posiłków zamawianych online.

Tyle jeśli chodzi o główne posiłki, jadane w ciągu dnia i pod wieczór. W kwestii śniadań, to wciąż jadamy je głównie w domu (podobnie jak większość innych Europejczyków – tylko Europa Południowa ma zwyczaj stołowania się poza domem o poranku). Wszystko wskazuje, że wiele się pod tym względem u nas zmieni za sprawą młodego pokolenia – (przede wszystkim mieszkańców dużych miast). Dlatego jednym z najmodniejszych dziś konceptów gastronomicznych są tzw. śniadaniownie – bistra wyspecjalizowane w porannym menu. Także klasyczne restauracje są często otwarte od rana. Eksperci podkreślają, że rola śniadań jadanych na mieście rośnie także dzięki spotkaniom biznesowym, które coraz częściej przybierają „śniadaniową” formułę.

Z danych Nielsena cytowanych przez „Rzeczpospolitą” wynika, że 94 proc. mieszkańców Europy Wschodniej jada śniadanie w domu, w przypadku obiadu jest to 42 proc., zaś kolacji – 50 proc. W Europie Zachodniej analogicznie: 93 proc. jada w domu śniadania, 54 proc. – obiady, zaś kolacje – 29 proc. Pod względem jadanych na mieście głównych posiłków Polacy otwierają europejski ranking.

Więcej w "Rzeczpospolitej"

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • max 11.08.2018

    jaka była próba i metodologia badania

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.