22.04.2016/12:36

Niemcy przewodzą na rynku „surowej” żywności

Dieta oparta na surowych produktach staje się coraz bardziej popularna. Na rynku europejskim pojawia się coraz więcej żywności i napojów oznaczonych jako „surowe”. Szczególnie Niemcy wykazują na tym polu znaczną aktywność i innowacyjność

Jak wynika z najnowszego raportu firmy Mintel, aż 10,4 proc. wszystkich produktów „surowych”, wprowadzonych na rynek europejski w 2015 r. – z wyłączeniem wyrobów mięsnych – pochodzi z Niemiec. To ponad dwa razy więcej, niż rok wcześniej, gdy tylko 4,5 proc. takich produktów pojawiło się w sklepach naszych zachodnich sąsiadów. Jednocześnie druga na podium Francja w ubiegłym roku wprowadziła ich 8 proc., Wielka Brytania 7 proc., a Finlandia 5 proc.

Ten rodzaj żywności i napojów to wciąż margines – zaledwie ok. 1 proc. wszystkich produktów pozycjonowanych jako naturalne. Jednak, mimo tak skromnego punktu wyjścia, można mówić o lawinowym wzroście zainteresowania produktami „surowymi”, skoro w skali ostatnich czterech lat aż 48 proc. nowości pojawiło się na rynku niemieckim w ostatnim roku.

Ten rodzaj diety promuje spożycie niegotowanych i nieprzetworzonych – lub przetworzonych w minimalnym stopniu – potraw i napojów, jako sposób na zdrowsze życie. Rzecz w tym, że produkty żywnościowe, które podczas obróbki nie zostały podgrzane do temperatury powyżej 48 st. C., zachowują większość enzymów i składników odżywczych. Ten rynek jest wciąż wąską niszą, ale dla producentów może oznaczać wielkie szanse na ekspansję, bo zainteresowanie zdrowym stylem życia jest w Niemczech trendem szybko rosnącym – przekonuje Julia Büch, analityk rynku żywności i napojów w Mintelu.

Ten trend rozwija się już od jakiegoś czasu, w miarę jak rośnie ostrożność konsumentów wobec sztucznych dodatków, alergenów czy chemikaliów obecnych w żywności. W badaniu przeprowadzonym przez Mintela w 2015 r. 36 proc. konsumentów niemieckich twierdziło, że stara się unikać żywności i napojów ze sztucznymi dodatkami lub konserwantami. Co więcej, 20 proc. Niemców deklaruje, że kupuje więcej żywności i napojów organicznych niż rok wcześniej, a 16 proc. kupuje więcej produktów wytworzonych ze szczególną starannością.

Spożywanie surowej żywności daje możliwość postawienia następnego kroku na „ścieżce zdrowia”, ponieważ te produkty są nie tylko w pełni naturalne, ale ponadto zawierają więcej składników odżywczych niż żywność gotowana. Stąd zainteresowanie nie tylko ze strony najzagorzalszych praktyków zdrowego stylu życia, ale także ze strony szerokiego grona konsumentów. Przykładowo, 73 proc. Niemców spożywa świeżę owoce i warzywa, w celu poprawy samopoczucia lub utraty czy utrzymania masy ciała.

Przekąski w czołówce „surowych” nowości

Surowa żywność to nie tylko warzywa i owoce, ale także takie produkty jak batoniki przekąskowe czy słodycze i „smarowidła” czekoladowe. Zgodnie z danymi Globalnej Bazy Nowości firmy Mintel, przekąski są liderem, jeśli chodzi o „surowe” innowacje. Do tej kategorii kategorii należało 32 proc. nowości, jakie pojawiły się w Niemczech w ostatnich dwóch latach, kolejne 18 proc. były to produkty mleczne, 12 proc. wyroby czekoladowe, a 8 proc. pieczywo (bez uwzględnienia wyrobów mięsnych).

Spośród wszystkich batoników wprowadzonych na rynek niemiecki w 2015 r. aż 15 proc. oznaczonych było jako „surowe”, podczas gdy w 2012 r. stanowiły tylko 5 proc. ogółu nowości. Nie powinno to dziwić, skoro aż 42 proc. Niemców uważa, że tradycyjne batony są zbyt przetworzone.

Wysokie jest także zainteresowanie surową czekoladą, której próbowało lub chciałoby spróbować aż 68 proc. Niemców. Ten popyt oczywiście natychmiast znalazł odzwierciedlenie w podaży. Udział surowych nowości czekoladowych na przestrzeni czterech lat wzrósł aż o 580 proc., choć to wciąż zaledwie 1 proc. ogółu.
Tendencje wzrostowe są bardzo wyraźne, chociaż wciąż nie jednakowo we wszystkich kategoriach, na przykład stosunkowo mniej w przypadku płatków śniadaniowych czy zup. Te „białe plamy” to okazja, zarówno dla producentów miejscowych, jak i międzynarodowych. Surowa żywność i napoje będą coraz bardziej przyciągać uwagę konsumentów, jako produkty bardzo zdrowe i wysokiej jakości.

 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.