25.05.2017/10:03

Nowe regulacje dotyczące danych osobowych zmienią układ sił na rynku

- Dane osobowe żądającego są bowiem często zlokalizowane w wielu różnych miejscach. Konsekwencje błędu przy realizacji żądania mogą być poważne, np. w Wielkiej Brytanii kary za nieprawidłowości przy realizacji żądań dostępu do danych sięgają kilkudziesięciu tysięcy funtów. Po wejściu w życie RODO podobne sankcje będą groziły polskim przedsiębiorcom, więc zawczasu powinni oni przygotować odpowiednie procedury – mówi Maciej Marek, Senior Associate, adwokat z Deloitte Legal.

W ocenie większości respondentów (60 proc.) informacje o celach przetwarzania i inne informacje podawane przez firmy przy zbieraniu danych osobowych są z reguły przejrzyste i zrozumiałe. Niemniej dla wielu osób ich zrozumienie stanowi spore wyzwanie.

- RODO wymaga, aby wszelkie komunikaty związane z przetwarzaniem były przedstawione w zwięzłej, przejrzystej, zrozumiałej i łatwo dostępnej formie. Niespełnienie tych kryteriów może prowadzić na przykład do bezskuteczności zebranych zgód i konieczności usunięcia zgromadzonych danych – wyjaśnia Maciej Marek.

Użytkownicy Internetu są jednogłośni, co do oczekiwań względem firm, którym zdarzyłby się wyciek danych osobowych części jej klientów – uważają, że nie powinny ukrywać tej informacji. Różnią się natomiast odnośnie tego, kto powinien być informowany o takiej sytuacji – najwięcej osób opowiada się za tym, by informacja ta była powszechna (44 proc.), a 35 proc. jest zdania, że taka informacja powinna trafić tylko do klientów. Zaledwie 16 proc. badanych zostało kiedykolwiek zawiadomione o naruszeniu poufności (np. w wyniku włamania, wycieku) ich danych osobowych.

- To niewiele, zważywszy na nałożony przez RODO obowiązek informowania organu nadzoru o naruszeniu, nie później niż w ciągu 72 godzin po stwierdzeniu naruszenia. Zawiadomienie to z reguły będzie musiało zostać skierowane również do osoby, której dane dotyczą. Oznacza to w praktyce konieczność wprowadzenia przez firmy procedury zgłaszania incydentów – mówi Agata Jankowska-Galińska, Senior Managing Associate, radca prawny w kancelarii Deloitte Legal.


 

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Młody klient 27.05.2017

    W biedronce zakupów nie robię wlasnie przez to ciągle mowienie o jakiejs ich tam karcie. Unikam podawania swoich danych sklepom.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.