07.07.2014/22:06

Odra idzie w praliny

Produkująca płatki śniadaniowe i słodycze Grupa Kapitałowa Otmuchów pracuje nad poprawą dystrybucji numerycznej. Wśród nowych odbiorców firmy znalazły się m.in. Społem, Top Market, Passa, Chorten i Kefirek.

Wyniki za I kwartał br. notowanej na warszawskiej giełdzie Grupy Otmuchów dowodzą, że plan naprawczy przynosi pierwsze efekty. Firma zarobiła 3,9 mln zł netto (wobec 1,3 mln zł rok wcześniej), a jej przychody wzrosły o ponad 2 proc., do 74,5 mln zł (73 mln zł rok wcześniej). Od minionego roku Otmuchów tnie koszty: zamknął dwa zakłady (w Pawłowie i Gorzyczkach) oraz znacząco przebudował portfolio, wynikiem czego było wycofanie blisko 40 proc. indeksów i częściowe zastąpienie ich nowościami bardziej dopasowanymi do gustów konsumentów. Producent zrezygnował m.in. z wyrobów o przestarzałych formułach (twarde żelki, cukierki funkcjonalne z małą ilością witamin) i takich, których technologia produkcji wymuszała pozycjonowanie w kategorii premium (cukierki Chocollino). Zmiany objęły też wyroby z tzw. serii okazjonalnych (oferta wielkanocna, komunijna itp.), które z roku na rok sprzedają się coraz słabiej.

Jednym z największych wyzwań stojących przed producentem jest zwiększenie eksportu. Od listopada 2013 roku firma wytwarza żelki dla niemieckiej Grupy REWE i przystępuje do kolejnych przetargów organizowanych przez tę sieć. Ważnymi rynkami dla Otmuchowa, który dysponuje jedną z najnowocześniejszych fabryk żelków, są też kraje Europy Centralnej oraz Wielka Brytania.

Plan naprawczy szczególnie korzystnie zadziałał w spółce Odra, która w ub.r. miała 1 mln zł straty, a I kwartał br. zakończyła już z zyskiem w wysokości 100 000 zł, co zarząd wiąże z poprawą sprzedaży kluczowych produktów, w tym chałwy. – Odra to nasza najbardziej rozpoznawalna marka, silna w Polsce Południowej. Chcemy wzmocnić jej pozycję w innych częściach kraju. Pod tym brandem dostępne będą wszystkie słodycze, łącznie z Ptasim mleczkiem dotychczas oferowanym pod marką Otmuchów – zapowiada prezes Mariusz Popek. Firma szczególne plany wiąże z kategorią wyrobów czekoladowych, przede wszystkim pralin, których Odra jest producentem. – Pracujemy nad innowacjami, ale nie wiadomo, ile z nich trafi na rynek. Nie interesują nas mikroprojekty przynoszące zaledwie 300 000­‑400 000 zł obrotu – zastrzega Michał Jaszczyk, wiceprezes GK Otmuchów, odpowiedzialny za handel. Niedawno na rynek trafiły m.in. płatki śniadaniowe, żelki i karmelki o zmodyfikowanej recepturze i w odświeżonych opakowaniach. Jesienią ma być głośno o pralinach i galaretkach Odry.

Producent pracuje nad poprawą dystrybucji numerycznej, koncentrując się na współpracy z handlem tradycyjnym, gdzie są większe szanse na zachowanie marży na przyzwoitym poziomie. Ostatnio GK Otmuchów podpisała umowy ze średniej wielkości operatorami, m.in. z PSS Społem Białystok, Społem Katowice, Grupą Passa oraz z sieciami Chorten, API Market, Mokpol, Top Market, Kefirek i Hitpol. – Nie są to podmioty zapewniające taką skalę sprzedaży, jak np. Carrefour, ale pozwalają budować dystrybucję numeryczną. Poza tym, jeśli nie ma nas w Społem w Katowicach, to tak, jakby nie było nas w ogóle w tym mieście – uzasadnia Jaszczyk. Dodaje, że firmie zależy na zacieśnieniu współpracy z Grupą Eurocash.

Sprzedaż Otmuchowa w kanale tradycyjnym (hurtownie i odbiorcy detaliczni) przez pierwsze trzy miesiące roku wzrosła o 15 proc. Od maja br. produkty firmy dostępne są w sklepach sieci Piotr i Paweł oraz w Dyskontach Czerwona Torebka.

Firma, której głównym celem na bieżący rok jest osiągnięcie progu rentowności przez Odrę, na razie nie myśli o aktywności reklamowej. Jeśli będzie kampania Odry, to wydarzy się to najwcześniej w drugiej połowie roku. Ale nie w telewizji. – Dziś, aby zaistnieć na rynku, trzeba wydać na reklamę 7­‑10 mln zł. Dwa lata temu zainwestowaliśmy milion w kampanię telewizyjną Odry, ale efektów nie było – wyjaśnia prezes Popek. 

(ATE)

Wiadomości Handlowe, Nr 6-7 (136) Czerwiec - Lipiec 2014

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.