13.07.2020/17:35

Orlen zadowolony z wyników operacyjnych

Grupa Orlen, pomimo niekorzystnego wpływu otoczenia makro, osiągnęła w 2019 roku bardzo dobre wyniki operacyjne – komentuje Jan Szewczak, członek zarządu PKN Orlen ds. finansowych wyniki finansowe koncernu za 2019 rok.

W 2019 roku gospodarka globalna wyraźnie spowolniła. Przyczyniło się do tego wiele czynników, m.in. spadek światowego popytu na ropę naftową i paliwa płynne, wojny celne ingerujące w handel międzynarodowy, konflikt USA z Iranem czy również widoczne osłabienie perspektyw gospodarek wschodzących i strefy euro.

Kolejny rok z rzędu wpływ parametrów makro nie był korzystny na cały sektor Oil&Gas, w którym działa Grupa Orlen. Spadek cen ropy naftowej o ponad (-) 7 USD/bbl spowodował jeszcze głębsze korekty notowań produktów i w efekcie prezentowana przez nas modelowa marża downstream uległa zmniejszeniu o (-) 1,5 USD/bbl w porównaniu z poziomem obserwowanym w 2018 roku. Chciałbym również zwrócić uwagę na bardzo niski poziom dyferencjału Ural/Brent wynoszący zaledwie 0,8 USD/bbl.

Zaprezentowane wielkości istotnie odbiegają od założeń i przewidywań rynkowych, których spodziewaliśmy się w związku z wejściem w życie regulacji IMO. Mam tutaj na myśli głównie znaczącą różnicę w notowaniach pomiędzy ropą Ural i Brent czyli wspomniany wyżej dyferencjał a także wysokie marże na średnich destylatach.

Grupa Orlen, pomimo niekorzystnego wpływu otoczenia makro, osiągnęła w 2019 roku bardzo dobre wyniki operacyjne. Zysk EBITDA LIFO wyniósł 9,2 mld PLN a zysk netto 4,3 mld zł. Koncern posiada stabilne fundamenty finansowe – zadłużenie netto uległo zmniejszeniu o blisko (-) 3,2 mld zł do 2,4 mld zł a dźwignia finansowa wyniosła 6,3 proc. PKN Orlen systematycznie dzieli się zyskami ze swoimi akcjonariuszami – w 2019 roku wypłaciliśmy 1,5 mld zł dywidendy czyli 3,5 zł na jedną akcję.

Rok 2019 był pierwszym pełnym rokiem realizacji Strategii na lata 2019-2022 opublikowanej w dniu 20 grudnia 2018 roku. Wizja rozwoju Koncernu w nowej strategii wpisuje się w globalne trendy między innymi w zakresie wykorzystania źródeł energii, rozwoju technologii oraz procesów społecznych, które wpłyną na nowe zachowania i oczekiwania klientów.

PKN Orlen będzie koncentrował się na wzmacnianiu pozycji rynkowej, orientacji na klienta, wykorzystaniu zintegrowanego łańcucha wartości, w tym wzrastającej roli petrochemii oraz ostrożnej kontynuacji w segmencie wydobycia. Ważnym elementem strategii jest również nastawienie na innowacje tworzące wartość.

Dodaj komentarz

Więcej na temat:

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.