09.03.2020/17:03

Pięć czynników, które wpłynęły na e-sprzedaż w 2019 roku

Sprzedaż przez internet rośnie. Firma Nielsen zbadała, co decyduje o skutecznej sprzedaży wyłaniając główne trendy.

Raport Nielsena „wE-COMMERCE” pokazuje, że w ciągu ostatnich sześciu miesięcy 56 proc. polskich internautów kupiło produkty FMCG (są to artykuły spożywcze, kosmetyki i chemię gospodarczą) przez internet i niemal połowa z nich zrobiła to więcej niż raz.

„Średnio wydajemy około 177 zł i spędzamy mniej niż 30 minut na zakupach FMCG online, jednak co czwartej osobie zajmuje to nieco dłużej. Wśród produktów spożywczych wybieraliśmy głównie: kawę (61 proc.), karmę dla zwierząt (58 proc.) oraz herbatę (53 proc.). Wśród kosmetyków dominowały: żele pod prysznic (53 proc.), perfumy oraz szampony (po 51 proc.), a w chemii gospodarczej: produkty do prania (64 proc.), produkty do sprzątania (62 proc.) oraz płyny do mycia naczyń (54 proc.)” – mówi Karolina Flaht-Soroka, client business partner w Nielsenie.

Nielsen określił także, które elementy, związane z e-commerce miały istotny wpływ na sprzedaż FMCG online w zeszłym roku. Zrozumienie czynników, które wpłynęły na decyzje o zakupach internetowych wśród shopperów w 2019 roku zwiększy szanse internetowych sprzedawców na sukces w 2020 roku. Poniższe pięć czynników są kluczowe do zrozumienia nadchodzących zmian w przestrzeni FMCG.

Liczą się zachęty

W Polsce 56 proc. internautów kupiło przynajmniej raz produkt z kategorii spożywczej, kosmetycznej lub chemii gospodarczej przez internet, 49 proc. kupiło taki produkt więcej niż raz. Jednocześnie 35 proc. ankietowanych internautów dokonało zakupów spożywczych. Głównym powodem rozpoczęcia zakupów spożywczych online było pojawienie się takiej możliwości, ciekawość – chęć sprawdzenia, jak to działa oraz zmiana sytuacji życiowej.

Konsumenci uczą się e-zakupów

Kupujący produkty szybko zbywalne online to zróżnicowana grupa pod kątem zaawansowania. Heavy userzy e-FMCG – kupujący więcej niż 20 różnych kategorii FMCG online, kupują online dwa razy w miesiącu – częściej niż pozostałe grupy kupujących e-FMCG, korzystają z wielu różnych sklepów, mają największą wartość koszyka. Ta grupa stanowi 19 proc. pośród wszystkich kupujących produkty spożywcze, kosmetyki oraz chemię gospodarczą online.

Strona internetowa sklepu ma ważną rolę w procesie decyzyjnym

Średnio 2/3 decyzji zakupowych w e-FMCG jest dokonanych przed wejściem na stronę sklepu. Wśród tych, którzy zaplanowali kupić produkt online, średnio tylko połowa zaplanowała, jaką konkretnie markę kupi. To pokazuje, że pomimo tego, iż duża część procesu decyzyjnego ma miejsce poza stroną internetową sklepu, finalna decyzja o zakupie konkretnego produktu często podejmowana jest właśnie tam.

Dodaj komentarz

Więcej na temat:

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.