25.05.2020/11:41

Pieniądze ważne, ale nie najważniejsze dla polskiego pracownika [RAPORT]

Badanie przeprowadzone przez Qmatch, we współpracy z L’Oréal, Nationale-Nederlanden czy Divante pokazuje, że dla polskich pracowników kluczowymi rzeczami w pracy są możliwość rozwoju oraz wartości wyznawane przez pracodawcę.

Autorzy raportu starają się odpowiedzieć na pytania: Jakie preferencje wobec kultury organizacyjnej mają przedstawiciele pokolenia X, Y i Z? Co ich łączy, a co dzieli? W tym celu przeprowadzono badanie na 800 osobach z całej Polski, pracujących w różnych firmach i na różnych stanowiskach od co najmniej pół roku – na stałe lub dorywczo.

Na samym początku badania respondentom przedstawiono dwa stwierdzenia i poproszono o wybranie tego, które jest im najbliższe. Powszechnie panuje przekonanie, że na polskim rynku pracy najważniejszy jest pieniądz. Tymczasem wartości, jakie wyznaje i wprowadza w życie firma, okazały się dla respondentów ważniejsze niż wysokość zarobków. Tylko 33 proc. badanych przedkłada wynagrodzenie nad kulturę organizacyjną w miejscu pracy. Jednocześnie to pokolenie X (osoby w wieku 41-55 lat) najbardziej zwraca na nią uwagę (70 proc.). Zaraz za nimi znalazły się osoby z pokolenia Z (w badaniu sklasyfikowane jako te, urodzone po 1995 roku. W tej grupie na wyższość kultury organizacyjnej nad zarobkami wskazało 66 proc. respondentów.

– To bardzo budujące, że kultura organizacyjna jest niezmiernie ważna dla wszystkich analizowanych pokoleń. Nie dziwi mnie fakt, że jest ona najistotniejsza dla X-ów, którzy wiodą już relatywnie ustabilizowane finansowo życie w stosunku do innych pokoleń, a w pracy chcą się przede wszystkim czuć dobrze i realizować swoje potrzeby, nawet kosztem niższych zarobków – komentuje Magdalena Trąba, Senior Associate w Pracuj Ventures, funduszu wspierającym polski rynek HR i EDU TECH.

Najbardziej zorientowane na korzyści materialne okazało się pokolenie Y (osoby urodzone po 1980 roku) – opowiedziało się za nimi aż 36 proc. milenialsów. Taki stan rzeczy nie zdziwił Joanny Balcerzak, HR Manager Selective Divisions w L’Oréal. – Średnia wieku naszych pracowników wynosi 37 lat, ogólnie 57 proc. to osoby z generacji Y, zaś zaledwie 5 proc. stanowi najmłodsza generacja. Bazując więc na własnych doświadczeniach zawodowych, nie jest dla mnie zaskakujące, że dla pokolenia Y zarobki okazały się najważniejsze – przyznaje Balcerzak.

Równie ciekawa okazała się reakcja na pytanie dotyczące realizacji własnych potrzeb. Aż 69 proc. respondentów podpisało się pod stwierdzeniem: „Praca ma pasować do moich potrzeb i oczekiwań, nawet jeśli oznacza to, że gdzieś indziej mógłbym/mogłabym zarobić więcej”. Dla pokolenia X znów najmniej znaczące okazały się zarobki (27 proc.), a najistotniejsze potrzeby i oczekiwania (73 proc.). Wysokość wynagrodzenia najistotniejsza jest dla millenialsów (35 proc.), a następnie Z-ek (33 proc.).

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.