11.05.2017/09:00

Podręczny słowniczek terminów stosowanych w handlu i FMCG (aktualizacja 12.05)

EMEA

(ang. Error Modes and Effects Analysis) – procedura analizy rodzajów błędów i ich możliwych skutków w procesie. Analiza taka przeprowadzana jest w organizacji w celu zidentyfikowania i uniknięcia potencjalnych błędów przy pomocy metod usprawnienia procesu. Skutkiem takiej analizy jest poprawa mierzalnych parametrów jakości.

FOOD-TO-GO

(ang. jedzenie na wynos) – potrawy – kanapki, przekąski, zupki itd. – sprzedawane w postaci nadającej się do jedzenia w drodze.

FORECOURT

(ang. plac, podjazd, parking, pole serwisowe) – sklepy zlokalizowane w miejscach odwiedzanych przez zmotoryzowanych, głównie na stacjach benzynowych.

GLA

(ang. gross leasable area) – całkowita powierzchnia obiektu handlowego przeznaczona pod wynajem do wyłącznego użytkowania przez najemców, wraz z zapleczem itp.

IN&OUT (IN/OUT)

(w zestawieniach: promocje IN&OUT) krótkoterminowe akcje promocyjne, trwające zazwyczaj od kilku dni do kilku tygodni

LFL

(ang. like-for-like) – analogiczny, taki sam. Może być używany w zestawieniach: LFL profit (zysk LFL), LFL sales/income (sprzedaż/przychód LFL). Miara wzrostu sprzedaży/przychodu/zysków, wyliczana dla tej samej bazy handlowej, bez uwzględnienia np. przejęć, połączeń, podziałów, zamknięcia czy zbycia sklepów. (por. Organic)

O2O

(ang. Online-to-offline) – strategia biznesowa polegająca na zachęcaniu klientów online do korzystania z oferty sklepów stacjonarnych.

OPEX

(ang. operational expenses) – wydatki operacyjne. Wydatki na bieżącą działalność gospodarczą firmy, jednak nie związane bezpośrednio z produkcją. Należą do nich np. płace i dodatki, transport i podróże, amortyzacja, czynsze, koszty napraw czy podatki.

ORGANIC

(ang. organiczny) – miara „organiczna” może być używana w zestawieniach „zysk organiczny", "przychód organiczny” itp. Miara wzrostu sprzedaży/przychodu/zysków, wyliczana dla tej samej bazy handlowej, bez uwzględnienia np. przejęć, połączeń, podziałów, zamknięcia czy zbycia sklepów. (por. LFL).

POS

(ang. Point Of Sale) – punkt sprzedaży. Zazwyczaj stanowisko kasowe czy boks kasowy. Skrót POS często wykorzystywany jest w zestawieniach "materiały POS, POSM" – reklamy, prezentery czy regały ustawiane blisko strefy kas – albo "terminale POS" czyli terminale płatnicze.

PPI

(ang. Producer Price Index) – wskaźnik obrazujący zmiany poziomu cen ustalanych przez producentów na różnych etapach procesu wytwarzania dóbr. Powszechnie stosowany na świecie, jako jedna z miar poziomu inflacji obok CPI (ang. Consumer Price Index).

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.