11.05.2017/09:00

Podręczny słowniczek terminów stosowanych w handlu i FMCG (aktualizacja 12.05)

PRIVATE-EQUITY

Szczególny rodzaj inwestycji kapitałowych stanowiących zewnętrzne źródło finansowania spółek niedopuszczonych do obrotu publicznego. Środki przekazywane spółkom mogą przyjmować charakter zarówno finansowania własnego, jak i hybrydowego, tj. połączenia finansowania własnego i dłużnego. Poza wkładem finansowym, w ramach private equity spółka może otrzymać od inwestora wsparcie w zakresie zarządzania o różnorodnym charakterze np. doradztwo prawne, podatkowe, organizacyjne (wikipedia).

READY-TO-DRINK/EAT (RTD)

(ang. gotowe do picia/jedzenia) potrawy gotowe do spożycia, napoje gotowe do picia (ewentualnie po podgrzaniu)

ROPO, ROTOPO

Nowe zachowania konsumenckie, związane z rozwojem e-handlu. Polegają na łącznym wykorzystaniu sklepów internetowych oraz sklepów stacjonarnych do dokonania zakupu danego produktu. Wyróżniane są dwie procedury:

  • ROPO (ang. Research Online, Purchase Offline) – Sprawdź oferty w sieci, Kup w sklepie stacjonarnym
  • ROTOPO (ang. Research Online, Test Offline, Purchase Online) – Sprawdź oferty w sieci, Przetestuj produkt w sklepie stacjonarnym, Kup produkt online

QSR

(ang. Quick Servis Restaurants) – restauracje szybkiej obsługi, bary szybkiej obsługi. Fast-food

SKU

(ang. stock keeping unit, wymawiane jak ang. słowo skew) – identyfikator służący do zarządzania danym towarem. Jest indywidualnie przypisywany każdej pozycji asortymentowej. Na przykład różne smaki produktu, różne wielkości opakowań czy nawet opakowania zbiorcze (np. zgrzewki napojów)  posiadają różne SKU. Dzięki temu sprzedawca może dokładnie monitorować sprzedaż towaru w całym asortymencie.

USG

(ang. Underlying sales growth) – organiczny wzrost sprzedaży. USG odzwierciedla zmiany w przychodach z operacji ciągłych przy stałych kursach wymiany, z pominięciem efektów akwizycji lub zbycia majątku. Miara ta odzwierciedla przede wszystkim organiczny wzrost biznesu rok do roku i bywa używana głównie do celów wewnętrznych jako zasadnicza miara sprzedaży w firmie.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.