01.02.2017/12:05

Polacy nadal optymistycznie patrzą na rynek pracy

Optymizm polskich kandydatów wyhamowuje, ale nadal optymistów jest w naszym kraju więcej niż pesymistów – tak wynika z badania Confidence Index za czwarty kwartał 2016 r., przeprowadzonego przez firmę rekrutacyjną PageGroup. 55% ankietowanych z Polski sądzi, że w kolejnych miesiącach ich pozycja zawodowa i sytuacja na rynku pracy ulegną poprawie. Ten poziom optymizmu dał Polakom czwarte miejsce w Europie – oprócz tradycyjnie optymistycznych Niemców (65%) i Szwedów (64%) wyprzedzili nas tym razem także Holendrzy (56%).

Optymistyczny jak młody Polak

Wartość wskaźnika dla Polski okazała się nieznacznie niższa niż w poprzednich okresach (spadek odpowiednio o ok. 1 i 2 p.p. w porównaniu z trzecim i drugim kwartałem 2016 roku). Po raz kolejny największymi optymistami okazali się respondenci, którzy nie ukończyli 30 lat (65%, wzrost o ok. 2 p.p.). Mniej optymizmu wykazują osoby w wieku 30-49 lat (spadek o ok. 3 p.p., do 53%) i ankietowani powyżej 49 roku życia (43%, spadek o ok. 1 p.p.)

66% badanych z Polski pozytywnie ocenia sytuację na rynku pracy. Poprawy spodziewa się 64% ankietowanych i to wynik nieco gorszy niż w poprzednim kwartale (o 3 p.p.). „Confidence Index pokazuje, że wahania poziomu optymizmu polskich kandydatów nie są duże. Wśród osób poszukujących pracy nadal dominują pozytywne emocje. To nie może dziwić w kontekście danych z rynku pracy. Z informacji GUS wynika, że w grudniu stopa bezrobocia osiągnęła poziom 8,3%, co oznacza spadek o 1,4 p.p. w porównaniu z analogicznym okresem 2015 roku” – zauważa Piotr Dziedzic, dyrektor w PageGroup Polska.

Podwyżka? Na dwoje babka wróżyła

Nie zmieniają się główne powody poszukiwania pracy przez Polaków. Nadal ponad połowa polskich kandydatów deklaruje, że do poszukiwań motywuje ich przede wszystkim chęć rozwijania umiejętności (50,6%). Drugi najczęściej podawany powód (36,8%) to zarobki. W obu przypadkach to najwyższe wskaźniki dla wszystkich krajów, w których było realizowane badanie. Podwyżki w ciągu kolejnych 12 miesięcy oczekuje połowa ankietowanych Polaków. To o 4 p.p. mniej niż jeszcze w trzecim kwartale 2016 roku.

Hiszpanie odzyskują wiarę?

Badanie prowadzone przez PageGroup ujawnia wyraźny podział na optymistyczną północ i pesymistyczne południe. Od kilku miesięcy w czołówce zestawienia są takie kraje jak Szwecja, Niemcy, Polska czy Holandia. Na drugim biegunie plasują się Włochy, Portugalia i Hiszpania. Z Hiszpanii i Portugalii zaczynają jednak docierać pozytywne sygnały. Wartość indeksu wyniosła w nich odpowiednio 45% i 42%. To oznacza niewielki wzrost w stosunku do poprzedniego kwartału (w obu przypadkach o 2 p.p.), ale hiszpański wynik jest aż o 5 p.p. lepszy niż jeszcze na początku ubiegłego roku.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.