Polacy pokochali nowe technologie. Także w handlu
Od regulowania należności za zakupy smartfonem po korzystanie z oferty sklepów on-line. Polscy konsumenci są jednymi z najbardziej zadowolonych w Europie z rozwoju cyfrowych usług finansowych, w tym płatności.
Z najnowszego badania Mastercard „Postawy wobec cyfrowych innowacji”* wynika, że Polacy pozytywnie przyjmują trend cyfryzacji oraz chcą korzystać z większej liczby cyfrowych usług, w tym z płatności. Co ciekawe, konsumenci z naszego kraju są większymi entuzjastami całego zjawiska niż mieszkańcy Europy Zachodniej. Zdecydowana większość, bo aż trzy czwarte jest przy tym zadowolonych z rosnącej cyfryzacji i kierunków jej rozwoju. Większość wierzy również, że ma ona pozytywny wpływ na społeczeństwo (59 proc. odpowiedzi) oraz uważa, że będzie postępować, a cyfrowe usługi będą dostępne dla coraz większej części społeczeństwa (83 proc.).
Cyfrowych usług wciąż więcej i więcej
Obok usług turystycznych i gastronomicznych, handel i usługi finansowe to dziedziny, z których poziomu cyfryzacji polscy konsumenci są zadowoleni najbardziej. Ankietowani wskazują natomiast potrzebę zwiększenia zasięgu usług cyfrowych w edukacji (42 proc. odpowiedzi), opiece zdrowotnej (37 proc.) i transporcie publicznym (34 proc.).
– Podział na świat online i offline zaciera się. Coraz większa cyfryzacja naszego codziennego życia wydaje się być nieunikniona, a dla Polaków stała się czymś naturalnym. Z badania Mastercard wyłania się obraz optymistycznych konsumentów, chętnie korzystających z coraz większej ilości usług w internecie. Oczywiście potrzeba czasu, żeby oswoić się z nowymi zjawiskami i rozwiązaniami. W ostatnich latach zmiany zachowań Polaków postępują jednak wyjątkowo szybko, co wynika z ogólnej gotowości do korzystania z nowych technologii i przyjmowania nowych zachowań – komentuje Maria Cywińska, socjolog internetu z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.
– Polscy konsumenci chcą, żeby korzystanie z cyfrowych usług było szybkie i proste. Innymi słowy, chcemy, żeby internet ułatwiał nam realizację codziennych zadań, takich jak zakupy, zarządzanie finansami czy komunikowanie się. Zadaniem firm takich jak Mastercard jest przewidywanie potrzeb konsumentów i oferowanie coraz szerszej gamy cyfrowych usług. Innowacja nie może jednak oznaczać kompromisu w kwestii bezpieczeństwa, musimy mieć poczucie, że nasze dane i środki finansowe są w pełni bezpieczne – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.
Liderzy znad Wisły
Poziom „ucyfrowienia” badano na trzech płaszczyznach: korzystania z bankowości elektronicznej (online i mobilnej, w tym z usług płatności), używania różnych rodzajów sprzętu elektronicznego (np. smartfona, tabletu, smart TV, smartwatcha, czytnika e-booków) oraz różnorodności usług cyfrowych, z których korzystają badani (np. zakupy online, media społecznościowe, streaming muzyki i filmów, rezerwowanie ofert turystycznych). Dzięki takiej analizie udało się wyodrębnić cztery sylwetki polskich konsumentów: od najbardziej „ucyfrowionych” propagatorów (17 proc.), przez entuzjastów (28 proc.), naśladowców (45 proc.), aż po najbardziej sceptycznych wobec cyfryzacji tradycjonalistów (10 proc.).
1 komentarz
-
30.09.2016
Warto dodać że na cyfryzację a zapewne wkrótce płatności online jest już również gotowy rynek hurtowy FMCG czego najlepszym przykładem jest hurtum.pl
7