02.06.2020/12:39

Polski e-commerce rozwija się i rekrutuje mimo pandemii

Covid-19 zatrzymał ważne sektory gospodarki, a tysiące firm odczuło duże spadki przychodów i musiało zwolnić pracowników. Cyfrowe technologie wydają się jednak odporne na kryzys, a internetowy handel wręcz zyskuje w czasie pandemii. Rosnąca branża e-commerce może wkrótce okazać się cenionym pracodawcą.

Według danych GUS za kwiecień handel detaliczny zmalał o 23 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. W tym samym czasie sklepy internetowe korzystające z oprogramowania Shoper poprawiły ubiegłoroczny wynik sprzedaży o 122 proc. Samych e-sklepów na platformie też przybywa więcej niż przed rokiem - najszybciej w kategorii delikatesy, czyli w sklepach z asortymentem spożywczym.

Stopa bezrobocia wzrosła w kwietniu do 5,8 proc. osiągając najwyższy poziom od marca 2019 r. Czy rosnący udział sprzedaży internetowej generuje również nowe miejsca pracy?  W serwisie Pracuj.pl w kategorii Internet/e-Commerce/Nowe media znajduje się obecnie ponad 1300 ogłoszeń o pracę. Na rynku liczą się szczególnie osoby z doświadczeniem - 65 proc. ogłoszeń stanowią oferty na stanowisko specjalisty, kolejne 12 proc. dotyczy koordynatorów i managerów, a tylko 2 proc. stażystów lub praktykantów. Najwięcej, bo 27 proc., stanowisk pracy związanych ze sprzedażą internetową czeka na chętnych w województwie mazowieckim. Dużo wakatów jest również w województwach małopolskim (12 proc.),  wielkopolskim (11 proc.) i dolnośląskim (9 proc.).

- Trzeba pamiętać, że duża część internetowych sprzedawców na początku działa samodzielnie i dopiero po jakimś czasie skala ich biznesu pozwala im zatrudnić pracowników. Tym właśnie wyróżnia się e-commerce od handlu stacjonarnego, że dużo łatwiej ten kanał uruchomić bez konieczności ponoszenia dużych wydatków na starcie m.in na zespół. A wiele usług można zlecić na zewnątrz, jak np. dostawy kurierskie - zauważa Oliwia Tomalik, Marketing Manager  w Shoper.

Branża e-commerce to nie tylko sklepy internetowe, ale także cały szereg usług, które umożliwiają im działanie. Zwiększone zapotrzebowanie na pracowników odczuwają w tym roku zarówno znajdujące się na końcu tego łańcucha firmy kurierskie, jak i dostawcy rozwiązań IT. - Od 1 kwietnia dołączyło do nas sześć osób. Głównie do Działu Obsługi Klienta w związku z dużą liczbą nowych sklepów na platformie. Nowi sprzedawcy potrzebują odczuwalnie więcej wsparcia technicznego. Ze względu na sytuację pandemiczną wszystkich pracowników musieliśmy wdrażać do pracy zdalnie. Co ciekawe, okazało się, że ten sposób onboardingu pozwolił również nowym pracownikom przyswoić więcej wiedzy - aby poznać funkcjonalności musieli dochodzić do nich sami, często przy okazji odkrywając inne opcje pomocne w ich obowiązkach. Prowadzimy też rekrutacje na kilka nowych stanowisk m.in. Junior Marketing Automation Specialist, Trener Wewnętrzny i Team leader. To jeszcze nie koniec naszych działań na tym polu na najbliższe tygodnie – tłumaczy Joanna Ponikowska-Gołąb, Junior HR Business Partner w Shoper.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.