05.03.2020/17:01

Polski eksport wódką stoi

Jesteśmy czwartym największym eksporterem wódki mając 7,7 proc. udziału w wartości jego globalnego eksportu – obliczyli analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Jak donosi serwis interia.pl, który powołuje się na dane Polskiego Instytutu Ekonomicznego, o sukcesie polskiego gorzelnianego biznesu przesądza jednak rodzimy rynek, bo - co tu dużo ukrywać - nie pijemy mało. Według danych Banku Światowego, w 2016 roku Polska znajdowała się na 19. miejscu na świecie pod względem spożycia alkoholu na mieszkańca w wieku 15 i więcej lat z wynikiem 11,6 litra czystego spirytusu rocznie na głowę. Zgodnie z nasza tradycją wciąż najwięcej pijemy wódki. Pod tym względem jesteśmy na świecie na drugim miejscu, zaraz za Rosją.

Potężny rodzimy rynek (ponad 440 mln litrów czystego alkoholu rocznie) zwłaszcza w postaci uwielbianych przez Polaków "małpeczek" i rozległy i wciąż rosnący rynek światowy przesadzają o pozycji polskiego biznesu gorzelniczego. Dodajmy, że według ubiegłorocznej publikacji prestiżowego magazynu medycznego "Lancet", mieszkańcy Ziemi wypijają rocznie 35,7 mld litrów czystego alkoholu.

Tort jest więc spory, i jest o co powalczyć. Dlatego przemysł spirytusowy ma duże znaczenie dla naszej gospodarki. Zapewnia 4 tys, miejsc pracy w samych gorzelniach i dodatkowo pośrednio ok. 90 tys. u dostawców surowców. Największymi graczami na polskim rynku są zakłady należące do międzynarodowych koncernów i funduszy inwestycyjnych.

Największym producentem wódki w Polsce jest spółka CEDC (produkuje m.in. "Żubrówkę", "Soplicę", "Bolsa"), należąca do rosyjskiej Russian Standard Group. Ma 45 proc. polskiego rynku według danych za 2016 rok. Ok. 30 proc. rynku mają produkty notowanej na londyńskiej giełdzie grupy Stock. To m.in. "Lubelska", "Stock" i "Żołądkowa".

Na kolejnych miejscach znajdują się francuska grupa Marie Brizard (10 proc. rynku z takimi produktami jak "Krupnik" czy "Sobieski"), a potem należąca do francuskiej Pernod Ricard spółka Wyborowa Poland (5 proc., wódki "Wyborowa", "Luksusowa", "Pan Tadeusz") oraz amerykańska firma Brown Forman (2 proc., m.in. "Finlandia").

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.