12.04.2017 / 15:37
StoryEditor

Polskie marki spożywcze z V-Label, europejskim znakiem jakości dla wegetarian i wegan

V-Label – europejskie oznaczenie dla wegetarian i wegan, wykorzystywane na 10 tys. produktach w 39 krajach, od września 2016 roku dostępne jest dla polskich producentów produktów spożywczych. Symbol V-Label gwarantuje, że dany produkt został sprawdzony pod kątem obecności substancji pochodzenia zwierzęcego na każdym etapie produkcji. W przeciągu pół roku od wprowadzenia tego międzynarodowego certyfikatu już kilka polskich marek i wytwórców może się pochwalić jego posiadaniem.

V-Label to rozpoznawalny i uznany na świecie symbol certyfikujący produkty i usługi przeznaczone dla wegetarian i wegan. Po raz pierwszy został zastosowany ponad 20 lat temu w Szwajcarii. Certyfikacji podlegają produkty spożywcze, kosmetyki, usługi oraz punkty gastronomiczne. Istnieją dwa rodzaje etykiet – V-Label VEGETARIAN, obejmująca produkty mogące zawierać mleko i jego pochodne, miód oraz jaja
(z wyłączaniem jaj z chowu klatkowego), i V-Label VEGAN – dla produktów niezawierających żadnych składników zwierzęcych, w tym również mleka.

Obecnie oznaczenie V-Label wykorzystywane jest na ok. 10 tys. produktach w 39 krajach, m.in. w: Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Belgii, Francji, Holandii i we Włoszech. Na terenie Europy V-Label przyznaje Europejska Unia Wegetariańska (EVU). Od września 2016 roku o certyfikację tym międzynarodowym znakiem towarowym ubiegają się polscy przedsiębiorcy z branży spożywczej. W kwietniu 2017 V-Label będzie dostępny dla polskich producentów kosmetyków oraz produktów higienicznych, a docelowo również obejmie punkty gastronomiczne
i usługi.

Do tej pory w Polsce certyfikat V-Label nadano kilku markom i producentom. Są to: ZPC Otmuchów (zdrowe batony), Polsoja (wędliny sojowe), Betulum (naturalne soki z brzozy i jagód), Next Trade (EssentiALA – naturalny preparat z Omega 3), Huzar (naturalne miody) oraz Megusto (zdrowe słodycze).

– Producenci w Polsce z zainteresowaniem patrzą na możliwość certyfikacji znakiem V-Label. Z pozytywnym odbiorem spotykamy się również wśród małych przedsiębiorców zdrowej żywności, którzy widzą w nim prestiż oraz możliwość wyróżnienia swojego produktu na rynku w Polsce lub do zdobycia rynków zagranicznych – mówi Przemysław Chojnicki, koordynator ds. przyznawania praw licencyjnych do posługiwania się znakiem V-Label na terenie Polski.

V-Label – stempel potwierdzający najwyższą jakość

Znak V-Label to gwarancja, że dany produkt został sprawdzony pod kątem obecności substancji pochodzenia zwierzęcego nie tylko w składzie produktu, lecz także w zastosowanych dodatkach, substancjach pomocniczych i składnikach wykorzystywanych na wszystkich etapach produkcji. Kryteria dotyczące braku obecności substancji zwierzęcych w przypadku tego symbolu dotyczą więc przede wszystkich ogniw w łańcuchu produkcji danego wyrobu – od dostawcy surowców do dystrybutorów finalnych produktów. Ponadto w trakcie trwania licencji producent jest zobowiązany do poinformowania jednostki certyfikującej o każdej zmianie receptury lub procesu technologicznego. Producent musi również zagwarantować, że zmiana ta nie będzie miała wpływu na czystość produktu pod względem występowania substancji pochodzenia zwierzęcego. Dodatkowo, certyfikat V-Label potwierdza, że produkty i ich składniki są wolne od GMO.

Licencja V-Label wydawana jest na rok. Po roku produkty nią objęte podlegają kolejnej weryfikacji.

V-Label – wyróżnik na półce

Wybór produktu oznaczonego grafiką V-Label daje konsumentowi pewność, że produkt ma najwyższą jakość, jest zgodny z jego potrzebami oraz posiada deklarowane właściwości. Wyraźna i klarowna symbolika dodatkowo ułatwia zakupy, skracając czas podejmowania przez konsumentów decyzji. Natomiast dla producentów chcących certyfikować swoje produkty lub usługi symbol V-Label wyróżnia produkty na półce oraz buduje zaufanie zaufaniu odbiorców w kraju i zagranicą oraz przyczynia się do zdobycia nowych rynków.

19. kwiecień 2024 23:08