14.03.2014/14:11

POS – Pierwsze Objawy Sukcesu

Najprostsze ulotki i tekturowe standy, wobblery, hangery, displeye z metalu czy plastiku, interaktywne kioski – to najczęściej spotykane w sklepach materiały wspierające sprzedaż, tzw. POS­‑y (ang. point of sale). Umiejętnie wykorzystane, mogą stanowić ważny element komunikacji z konsumentem.

– Materiały POS pozwalają odróżnić się od produktów konkurencyjnych, informują o obecności danego wyrobu czy brandu w punkcie sprzedaży, o jego cenie i aktualnych promocjach – wylicza Iwona Jacaszek, dyrektor ds. korporacyjnych w firmie Coca­‑Cola HBC Polska. Podkreśla, że wizualizacja pomaga w skojarzeniu produktu z reklamą poza punktem sprzedaży: telewizyjną, internetową czy billboardową.

Dużo nie znaczy dobrze
Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest nadprodukcja przekazów reklamowych. Czasem sklep bywa wręcz zasypywany materiałami, co wcale nie wspomaga sprzedaży. Powoduje zamieszanie i, zamiast tworzyć odpowiedni przekaz, zwiększa prawdopodobieństwo informacyjnego chaosu. – Podejmując współpracę z nowym klientem, zawsze rozpoczynamy ją od sprawdzenia punktów sprzedaży pod kątem rozmieszczenia i stanów magazynowych materiałów POS. Dość często zdarza się, że na zapleczu placówki zalega cała góra niewykorzystanych nigdy nośników reklamowych – tłumaczy Agnieszka Chrostowska, menadżer w firmie Branch Brothers, świadczącej usługi m.in. z zakresu zarządzania ekspozycją w sieciach sprzedaży.
Pojawia się często także inny kłopot – nieodpowiedni termin, w jakim materiały reklamowe docierają do placówek. W efekcie w sklepie brakuje materiałów promocyjnych i informacyjnych dotyczących nowej oferty, podczas gdy spoty reklamowe są już emitowane w telewizji. Wsparcie zatem nie przynosi zakładanego rezultatu. – W przypadku naszej firmy POS­‑y składowane są w jednym magazynie centralnym, z którego wszystkie materiały trwałe dostarczane są bezpośrednio do wskazanego sklepu – wyjaśnia Iwona Jacaszek. – Inaczej wygląda sposób dystrybucji papierowych materiałów wspierających sprzedaż, które trafiają bezpośrednio do przedstawicieli handlowych. Dzięki takim rozwiązaniom wszystkie POS­‑y dostarczane są na czas i w odpowiedniej ilości.

Moc planowania
Większość problemów związanych z produkcją i dystrybucją POS­‑ów to skutek wadliwego planowania oraz braku szczegółowego raportowania i kontroli wykonanych działań. Agnieszka Chrostowska uważa, że w wielu przypadkach wyprodukowane przez działy marketingu materiały nie trafiają na ekspozycję i w efekcie stanowią dla firmy niepotrzebny koszt, a dla pracowników sieci sprzedaży zbędne obciążenie. Dobrym wyjściem jest działanie systemowe, w czym pomaga wyspecjalizowana platforma internetowa, opracowana przez Branch Brothers – In­‑Shop. Kontroluje ona wszystkie etapy działań związanych z POS‑ami, od zdefiniowania bazy materiałów dla wszystkich placówek, po raportowanie efektów pracy.
Według Branch Brothers, wykorzystanie skutecznych narzędzi przystosowanych do planowania ekspozycji pozwala na ograniczenie kosztów związanych z zarządzaniem materiałami POS nawet o jedną piątą, zaś czas poświęcony na planowanie i raportowanie działań związanych z ekspozycją można skrócić aż o 80 proc. (WCH)

Wiadomości Handlowe, Nr 3 (133) Marzec 2014

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.