19.08.2014/22:00

Pozapłacowe sposoby motywowania

Zmotywowanie pracowników do działania to dla szefa sklepu jedno z najpoważniejszych wyzwań. Pozafinansowe sposoby doceniania ich pracy są równie ważne co solidna wypłata.

Zaangażowanie pracowników zależy od wielu czynników, chociażby od środowiska i atmosfery w pracy, stażu i kompetencji zawodowych, ale też od indywidualnych potrzeb psychologicznych i życia osobistego. Tak twierdzi Maciej Sasin, założyciel Akademii Rozwoju Kompetencji. – Z perspektywy menadżera ważne jest wyczucie potrzeb motywacyjnych pracowników i dopasowanie do tego swych działań – wyjaśnia. – Umiejętne postępowanie przyczynia się do budowania zaufania, zwiększania satysfakcji z pracy i ograniczania rotacji.

Delegowanie kompetencji

Zwykło się mówić, że najważniejsze są bodźce finansowe, a premia na koncie, zamiast tradycyjnego „uścisku dłoni prezesa”, może rozwiązać wszelkie problemy i nakręcić pracownika do wydajniejszej pracy. A to nieprawda. – Najlepszym sposobem motywowania jest tworzenie przewidywalnego środowiska pracy, gdzie każdy ma szansę wykazania się i bycia docenionym – opowiada Maciej Sasin. – Pracodawca sam powinien być zmotywowany, co wcale nie jest normą. Wzór, jaki daje pracownikom, wpływa na ich zachowanie. Najskuteczniejsza jest dobra komunikatywność. Personel musi wiedzieć, co powinno być zrobione i dlaczego właśnie tak. Rozumienie szerokiego kontekstu zadań, które są powierzane załodze, przyczynia się do zwiększania motywacji.

Piotr Nowacki jest właścicielem supermarketu Intermarché w Trzebiatowie, gdzie zatrudnia ponad 50 osób. Uważa, że trzeba umieć przekazać pracownikom wiedzę i nie bać się delegować kompetencji. To sprawia, że ludzie z jednej strony czują się bardziej odpowiedzialni za powierzone im zadania, z drugiej zaś mają większą satysfakcję, jeśli do czegoś dojdą sami.

Partnerstwo i przywództwo

Pochwały, informowanie załogi o sukcesach poszczególnych osób, utrzymywanie przyjaznej i „czystej” atmosfery – to istotne czynniki w osiągnięciu sukcesu. Warto też zwrócić uwagę na umożliwienie pracownikom rozwoju czy stworzenie poczucia bycia wyjątkowym i potrzebnym – chociażby poprzez zapewnienie podstawowej opieki medycznej, dodatkowe ubezpieczenie w prezencie od firmy, czy wręczenie karnetu wstępu na siłownię lub kuponów na zakupy we własnym sklepie. Motywowanie ma wiele twarzy.

Maciej Sasin dodaje, że jeśli uda się już nawiązać skuteczną więź z personelem, warto ją pielęgnować poprzez dialog, rozmowę, zachęcanie do dzielenia się pomysłami. Relacje pracownika i szefa stają się ostatnio bardziej partnerskie. Zarządzanie jednoosobowe przestało być skuteczne. Szefowie mają coraz więcej obowiązków, więc muszą umiejętnie dzielić się władzą.



10 przykazań pracodawcy:

1. W pierwszej kolejności zadbaj o własną motywację
2. Poznaj swoich pracowników i każdego motywuj indywidualnie, według jego potrzeb
3. Zauważaj to, co dobre, i to, co pracownik powinien zmienić, informując o tym jak najszybciej
4. Codziennie rozmawiaj z pracownikami na krótkich odprawach na początku i w trakcie dnia
5. Szczerze pochwal każdego pracownika, przynajmniej raz w tygodniu
6. Pytaj o zdanie i opinie na temat sytuacji w sklepie, pomysłach na sprzedaż, ułożenie ekspozycji itp.
7. Dotrzymuj obietnic, które składasz pracownikom, szczególnie tych związanych z benefitami
8. Stawiaj ambitne, rozwojowe, możliwe do zrealizowania cele
9. Sprawiaj, by praca była czymś więcej niż zwykłą robotą
10. Zatrudniaj dopasowanych do stanowiska pracowników, a sami będą się motywować
Źródło: Akademia Rozwoju Kompetencji



(WCH)

Wiadomości Handlowe, Nr 8 (137) Sierpień 2014

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.