Produkty do ręcznego zmywania naczyń
Płyny do ręcznego zmywania naczyń są jedną z kluczowych kategorii chemii gospodarczej. W przypadku tej kategorii trudno mówić o sezonowości, choć producenci obserwują niewielkie piki sprzedażowe przed świętami oraz w okresie porządków wiosennych i powakacyjnych. – Na stabilny poziom tego rynku bezpośredni wpływ ma specyfika produktów: naczynia zmywamy przecież przez cały rok – mówi Magdalena Stankiewicz‑Kanarek, brand manager ds. marketingu i rozwoju produktowego Grupy INCO (marki Ludwik i Lucek). – Płyny do ręcznego zmywania naczyń są produktami używanymi przez konsumentów każdego dnia – potwierdza Michał Szparaga, brand manager, Laundry & Home Care Henkel Polska (marka Pur). – Dlatego konsumenci szukają ich nie tylko na półkach super- i hipermarketów, gdzie robią większe zakupy, ale również w mniejszych sklepach, które odwiedzają codziennie.
Kategoria jest szeroko dostępna: płyny do mycia naczyń oferowane są zarówno przez placówki wielkopowierzchniowe, jak i przez mniejsze sklepy, a nawet kioski. Różnice asortymentowe związane są głównie z formatami opakowań. W hipermarketach klienci chętniej sięgają po większe pojemności, w „tradycji” lepiej rotują te mniejsze.
Przy zlewie pachnie lawendą
W przypadku płynów do mycia naczyń konsumenci podejmują decyzje zakupowe, kierując się głównie przywiązaniem do marki i oczekiwaniami wobec produktu. A te dotyczą zarówno ceny, jak i jakości. Liczą się też atrakcyjne opakowanie, czytelna etykieta, zapach i zawartość składników witaminowych. – Idealny płyn do mycia naczyń powinien skutecznie myć, z łatwością usuwać tłuszcz i inne zabrudzenia oraz nie wysuszać skóry dłoni – mówi Magdalena Stankiewicz‑Kanarek.
Pozycję lidera w kategorii markowych płynów do mycia naczyń od lat zajmuje Ludwik z udziałami 23,3 proc. (źródło: INCO za Nielsenem – Panel Handlu Detalicznego, cała Polska, udziały wartościowe, styczeń‑luty 2013). Właściciel Ludwika nieustannie rozwija portfolio, wzbogacając ofertę o innowacyjne nowości.
Również Henkel Polska, właściciel marki Pur, zdając sobie sprawę, że konsumenci oczekują coraz więcej od produktów codziennego użytku, udoskonalają swoją ofertę. – O wyborze danego produktu decyduje przede wszystkim skuteczność w usuwaniu tłuszczu i innych zabrudzeń, a także wydajność. Ważnym kryterium jest też zapach – przyznaje Michał Szparaga. Wśród żeli marki Pur najpopularniejsze są cytrynowy (Pur 3xAction Lemon) i jabłkowy (Pur 3xAction Apple). Z balsamów konsumenci najczęściej wybierają wariant z aloesem (Pur Balsam Aloes). Popularny jest także Pur Balsam Dłonie i Paznokcie.
Niedawno nowość na rynek wprowadziła firma Procter & Gamble DS Polska. To Fairy Platinum w dwóch wariantach: Lemon & Lime oraz Arctic Fresh, w opakowaniach o pojemności 720 ml. Składniki wykorzystane w płynie przenikają przez zwartą warstwę tłuszczu, rozdzielając ją na mniejsze części, dzięki czemu łatwiej usunąć zabrudzenia. – Zaoszczędzony w ten sposób czas możemy poświęcić np. na rodzinne gotowanie – podsumowuje Małgorzata Mejer, PR manager Procter & Gamble DS Polska.
Rosnącą świadomość konsumentów w zakresie ochrony i skóry, i środowiska widać też we wzroście popularności marki Frosch z portfolio Werner & Mertz Delta Polska, która oferuje biodegradowalne środki czystości na bazie naturalnych składników. – Od stycznia do czerwca br. osiągnęliśmy wzrost liczby sprzedanych produktów na poziomie 30 proc. wobec tego samego okresu w roku ubiegłym – informuje Robert Żak z Werner & Mertz Delta Polska. Dodaje, że szczególną popularnością cieszą się: Cytrynowy balsam do mycia naczyń, Aloesowy płyn do mycia naczyń oraz Koncentrat do mycia naczyń na bazie sody.
Nowości chętnie kupowane
Rynek produktów do ręcznego mycia naczyń jest w znacznej mierze oparty na nowościach. Konsumenci są otwarci na innowacyjne produkty i gotowi przeznaczyć nawet nieco większą kwotę na ich zakup. Muszą mieć jednak pewność, że detergent spełni ich wysokie oczekiwania.
Pod względem formatów opakowań, największą popularnością cieszą się butelki 1 l, na które przypada ponad połowa sprzedaży. Z zapachów niezmienne najlepiej rotują warianty cytrynowy (25 proc. rynku) i miętowy (14,5 proc.). Stabilną mocną pozycję zajmują również aloes (9,4 proc.) i rumianek (7,2 proc.).
Anna Zawadzka
Wiadomości Handlowe, Nr 8 (127) Sierpień 2013
17