31.07.2013/12:42

Produkty do ręcznego zmywania naczyń

Choć od kilku lat rosnącą popularnością cieszą się produkty do zmywarek, to kategoria tradycyjnych płynów do mycia naczyń trzyma się mocno. Konsumenci zwracają uwagę na jakość i wydajność takich preparatów, liczy się też zapach oraz dodatkowe właściwości, takie jak ochrona i pielęgnacja skóry.

Płyny do ręcznego zmywania naczyń są jedną z kluczowych kategorii chemii gospodarczej. W przypadku tej kategorii trudno mówić o sezonowości, choć producenci obserwują niewielkie piki sprzedażowe przed świętami oraz w okresie porządków wiosennych i powakacyjnych. – Na stabilny poziom tego rynku bezpośredni wpływ ma specyfika produktów: naczynia zmywamy przecież przez cały rok – mówi Magdalena Stankiewicz­‑Kanarek, brand manager ds. marketingu i rozwoju produktowego Grupy INCO (marki Ludwik i Lucek). – Płyny do ręcznego zmywania naczyń są produktami używanymi przez konsumentów każdego dnia – potwierdza Michał Szparaga, brand manager, Laundry & Home Care Henkel Polska (marka Pur). – Dlatego konsumenci szukają ich nie tylko na półkach super- i hipermarketów, gdzie robią większe zakupy, ale również w mniejszych sklepach, które odwiedzają codziennie.

Kategoria jest szeroko dostępna: płyny do mycia naczyń oferowane są zarówno przez placówki wielkopowierzchniowe, jak i przez mniejsze sklepy, a nawet kioski. Różnice asortymentowe związane są głównie z formatami opakowań. W hipermarketach klienci chętniej sięgają po większe pojemności, w „tradycji” lepiej rotują te mniejsze.

Przy zlewie pachnie lawendą

W przypadku płynów do mycia naczyń konsumenci podejmują decyzje zakupowe, kierując się głównie przywiązaniem do marki i oczekiwaniami wobec produktu. A te dotyczą zarówno ceny, jak i jakości. Liczą się też atrakcyjne opakowanie, czytelna etykieta, zapach i zawartość składników witaminowych. – Idealny płyn do mycia naczyń powinien skutecznie myć, z łatwością usuwać tłuszcz i inne zabrudzenia oraz nie wysuszać skóry dłoni – mówi Magdalena Stankiewicz­‑Kanarek.

Pozycję lidera w kategorii markowych płynów do mycia naczyń od lat zajmuje Ludwik z udziałami 23,3 proc. (źródło: INCO za Nielsenem – Panel Handlu Detalicznego, cała Polska, udziały wartościowe, styczeń­‑luty 2013). Właściciel Ludwika nieustannie rozwija portfolio, wzbogacając ofertę o innowacyjne nowości.

Również Henkel Polska, właściciel marki Pur, zdając sobie sprawę, że konsumenci oczekują coraz więcej od produktów codziennego użytku, udoskonalają swoją ofertę. – O wyborze danego produktu decyduje przede wszystkim skuteczność w usuwaniu tłuszczu i innych zabrudzeń, a także wydajność. Ważnym kryterium jest też zapach – przyznaje Michał Szparaga. Wśród żeli marki Pur najpopularniejsze są cytrynowy (Pur 3xAction Lemon) i jabłkowy (Pur 3xAction Apple). Z balsamów konsumenci najczęściej wybierają wariant z aloesem (Pur Balsam Aloes). Popularny jest także Pur Balsam Dłonie i Paznokcie.

Niedawno nowość na rynek wprowadziła firma Procter & Gamble DS Polska. To Fairy Platinum w dwóch wariantach: Lemon & Lime oraz Arctic Fresh, w opakowaniach o pojemności 720 ml. Składniki wykorzystane w płynie przenikają przez zwartą warstwę tłuszczu, rozdzielając ją na mniejsze części, dzięki czemu łatwiej usunąć zabrudzenia. – Zaoszczędzony w ten sposób czas możemy poświęcić np. na rodzinne gotowanie – podsumowuje Małgorzata Mejer, PR manager Procter & Gamble DS Polska.
Rosnącą świadomość konsumentów w zakresie ochrony i skóry, i środowiska widać też we wzroście popularności marki Frosch z portfolio Werner & Mertz Delta Polska, która oferuje biodegradowalne środki czystości na bazie naturalnych składników. – Od stycznia do czerwca br. osiągnęliśmy wzrost liczby sprzedanych produktów na poziomie 30 proc. wobec tego samego okresu w roku ubiegłym – informuje Robert Żak z Werner & Mertz Delta Polska. Dodaje, że szczególną popularnością cieszą się: Cytrynowy balsam do mycia naczyń, Aloesowy płyn do mycia naczyń oraz Koncentrat do mycia naczyń na bazie sody.

Nowości chętnie kupowane

Rynek produktów do ręcznego mycia naczyń jest w znacznej mierze oparty na nowościach. Konsumenci są otwarci na innowacyjne produkty i gotowi przeznaczyć nawet nieco większą kwotę na ich zakup. Muszą mieć jednak pewność, że detergent spełni ich wysokie oczekiwania.

Pod względem formatów opakowań, największą popularnością cieszą się butelki 1 l, na które przypada ponad połowa sprzedaży. Z zapachów niezmienne najlepiej rotują warianty cytrynowy (25 proc. rynku) i miętowy (14,5 proc.). Stabilną mocną pozycję zajmują również aloes (9,4 proc.) i rumianek (7,2 proc.).

Anna Zawadzka

Wiadomości Handlowe, Nr 8 (127) Sierpień 2013

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.