04.08.2016/17:48

Prognoza dla handlu detalicznego w Polsce – górą dyskonty i… sklepy convenience

Firma Euromonitor International sporządziła prognozy przychodów dla poszczególnych formatów sklepów detalicznych w Polsce na lata 2016-2017. Wynika z nich, że sklepy convenience odnotują ok. 2,9-proc. wzrost przychodów, a dyskonty aż 4,3-proc. Najwięcej stracą małe sklepy niezależne – ok. -7,8 proc. oraz specjalistyczne sklepy z żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi – ok. -5,8 proc.

Kto zyska?

Zgodnie z prognozą, zdecydowanie najlepsze perspektywy mają przed sobą dyskonty. W 2016 r. mają osiągnąć przychody, liczone w cenach stałych, rzędu 53,71 mld zł, rok później ok. 56,03 mld zł, co oznacza wzrost o 4,3 proc. W tym czasie liczba placówek ma wzrosnąć z 3872 do 4021.

Bardzo dobre są prognozy dla sklepów convenience, które mają osiągnąć odpowiednio ok. 36,44 i 37,50 mld zł przychodu, a ich liczba ma wzrosnąć o blisko tysiąc – z 28 980 do 29 925 placówek.

Sklepy typu forecourt (np. na stacjach benzynowych) zwiększą przychody z ok. 3,43 do ok. 3,50 mld zł, czyli o 0,6 proc. Liczba tych placówek ma nieznacznie zmaleć – z 6.091 do 6.088.

Jeszcze jednym wygranym będą supermarkety. Ten format ma w bieżącym roku wypracować przychody rzędu 31,36 mld zł, a w przyszłym roku ok. 31,84 mld zł, co oznacza wzrost o 1,5 proc. W tym czasie liczba supermarketów wzrośnie z 3185 do 3324 placówek.

Kto straci?

Najwięcej stracą małe, niezależne sklepy spożywcze, które w tym roku odnotują przychody rzędu 23,67 mld zł, a w przyszłym już tylko 21,82 mld zł. To spadek aż o 7,8 proc. Liczba tych placówek ma się zmniejszyć aż o blisko 3 tysiące – z 62 880 do 60 001.

Niewiele lepsze są prognozy dla małych trafik, sklepów typu „monopolka” oraz specjalistycznych sklepów z żywnością. Ta grupa sklepów wygeneruje do końca roku przychody rzędu 9,15 mld zł, a w przyszłym ok. 8,62 mld zł. To spadek o 5,8 proc.

Zgodnie z prognozami Euromonitora, nie kończą się trudne czasy dla hipermarketów. Wciąż jeszcze wygenerują one ok. 32,24 mld zł przychodów w bieżącym roku, ale w przyszłym już tylko ok. 31,13 mld zł – to spadek o 3,4 proc. A jednak liczba tych sklepów wielkopowierzchniowych ma jeszcze wzrosnąć – z 404 do 411.

Jak widać z powyższych prognoz, na polskim rynku handlu detalicznego obowiązują globalne trendy. Wciąż najmocniejszym formatem pozostają dyskonty, ale szybko powraca popularność sklepów typu convenience, czemu sprzyjają m.in. zmiany demograficzne. Supermarkety powoli dopracowują metody konkurowania z dyskontami i systematycznie odzyskują udziały w rynku, a w każdym razie ich nie tracą.

Z dzisiejszej perspektywy hipermarkety okazują się po trosze handlowymi dinozaurami. Jednak nie należy przedwcześnie obwieszczać ich zagłady – w dobie multichannel ogromna powierzchnia i asortyment mogą się jeszcze okazać przydatne w sposób, który dziś jeszcze trudno sobie wyobrazić.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.