28.10.2020/15:43

Promocje organizowane bez narzędzi cyfrowych to pieniądze wyrzucone w błoto

Co trzecia firma handlowa organizując akcje promocyjne nie korzysta z dobrodziejstw cyfryzacji, przez co osiąga zyski niższe nawet o 18 proc. oraz o 21 proc. mniejszą rentowność – wynika z badania przeprowadzonego przez SAS Polska i Movens Capital. 

Badanie objęło przedstawicieli 30 największych sieci handlowych w Polsce. Większość respondentów przyznała w nim, że promocje w ich firmach nie są dobrze przemyślane i w niewielkim stopniu zautomatyzowane. W kampanie angażowanych jest zbyt wiele osób (w ponad połowie firm jest to zazwyczaj od 5 do 20 osób), a do najbardziej czasochłonnych zadań należą: dobór produktów do promocji, przygotowanie harmonogramu działań oraz określenie optymalnych cen. 

– Tymczasem systemy analityczne pozwalają przekształcić manualne procedury w sprawnie funkcjonujący organizm, a szczegółowa analiza wyników poprzednich akcji promocyjnych pozwala lepiej przygotować strategie cenowe, spersonalizować przekaz i zoptymalizować koszty – przekonuje Maciej Ostrowski, senior client partner w SAS Polska. Według szacunków ekspertów z Movens Capital wdrożenie systemów optymalizacji i zarządzania danymi pozwoli uniknąć od 40 do 60 proc. strat ponoszonych w wyniku nieefektywnych promocji. To dużo, bo wydatki na promocje w polskich firmach pochłaniają nawet 20-30 proc. przychodów ze sprzedaży. 

Raport pt. „Optymalizacja i zarządzanie promocją w branży handlowej w Polsce”, zawierający wnioski z w/w badania, dowodzi, że polscy detaliści wciąż podchodzą z rezerwą do wdrażania innowacyjnych rozwiązań w promocji produktów. – Na pytanie o konkretne narzędzia do zarządzania procesami promocyjnymi, które menadżerowie chcieliby stosować, 46 proc. respondentów odpowiada „na razie myślimy”. Jednocześnie wątpią, czy podobne technologie przyniosą firmie wymierne korzyści – zaznacza Maciej Ostrowski. Największy popyt wśród menedżerów jest obserwowany w przypadku rozwiązań służących do prognozowania, precyzyjnego określenia budżetu i opracowania scenariuszy przebiegu kampanii. Jak zastrzega Maciej Krus z Movens Capital, przy wdrażaniu optymalizacji promocji często dochodzi jednak do błędów, które bezpośrednio wpływają na skuteczność kampanii. Do najczęstszych należą: nieodpowiedni moment rozpoczęcia akcji, zły dobór czasu trwania promocji, brak personalizacji przekazu oraz błędne wskaźniki efektywności. 

Zdaniem ekspertów błędów tych można by uniknąć mając możliwość pozyskiwania i analizy danych. – Konsumenci są teraz „cyfrowi”, a sieć przypomina wielką galerię handlową. Dotarcie do nowych klientów nie jest więc trudne. Dzięki przewadze w zakresie premii cenowych, zdobytej dzięki narzędziom optymalizacyjnym, sieci zyskują lojalność klientów oraz budują korzystny wizerunek bez konieczności dodatkowych obniżek – podsumowuje Maciej Ostrowski z firmy SAS.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także