13.04.2014/22:08

Prywatne apteki przegrywają z sieciówkami

To nie jest dobry czas dla prywatnych aptekarzy. Rodzinne placówki, które przez lata sprzedawały leki mieszkańcom swej okolicy, nie wytrzymują konkurencji.

Z badań przeprowadzonych przez instytut IMS Health wynika, że sieci apteczne rosną w siłę, właśnie kosztem samodzielnych placówek. W minionym roku z handlowej mapy zniknęło 1340 aptek – to niemal 10 proc. ich ogólnej liczby. Było ich bowiem 14 002, a to najniższa liczba od kilku lat. W ciągu roku przybyło z kolei 700 nowych placówek. Zdecydowana większość to właśnie kolejne filie dużych sieci. Tort do podziału jest ogromny, bowiem Polacy wydali w tym czasie na leki 30 mld zł. To kilkuprocentowy wzrost w stosunku do 2012 roku.
Przyczyn zapaści liczby aptek upatrywano w ustawie refundacyjnej z 2012 roku i zakazie reklamy leków, co zamknęło szanse stosowania kart rabatowych czy organizowania akcji promocyjnych. Jakby tego było mało, po leki bez recepty i suplementy diety sprzedawane poza systemem aptecznym sięga coraz większa grupa Polaków. To szybko wzrastający rynek, takie środki pojawiają się nie tylko na stacjach benzynowych, ale też w sklepach spożywczych. Rozwija się również ich sprzedaż internetowa.
– Kwestie zakupów w obrocie pozaaptecznym czy przez internet nie stanowią większego zagrożenia dla aptek czy punktów aptecznych. Są to raczej niszowe kanały dystrybucji – mówi „Wiadomościom Handlowym” Paweł Klimczak, właściciel prywatnej apteki oraz prezes zarządu Izby Gospodarczej Właścicieli Punktów Aptecznych i Aptek. – Oczywiście, daleki jestem od bagatelizowania internetu, jednak w obecnych warunkach, przede wszystkim prawnych, nie ma raczej szans na szerszy rozwój. Główna przyczyna zmian leży gdzie indziej. Liczba aptek sieciowych wciąż rośnie, zaczynają wypychać z rynku apteki tradycyjne. Jeżeli w małych miejscowościach konkurencja ze strony sieciówek stanowi w tej chwili poważny problem, to już w dużych miastach prywatne apteki są zwyczajnie powoli „zabijane”. (WCH)

Wiadomości Handlowe, Nr 4 (134) Kwiecień 2014

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.