17.05.2014/21:01

Przedsiębiorca aktywny lokalnie

W ciągu niespełna dwóch tygodni do organizowanego przez Makro konkursu Przedsiębiorca Aktywny Lokalnie zgłoszonych zostało kilkadziesiąt inicjatyw, a na najlepsze oddano już po ponad 200 głosów. Detaliści wciąż mogą włączyć się do walki o 25 000 zł. Szanse na sukces są tym większe, że w pierwszym etapie o nagrodach decydują internauci.

Polska edycja konkursu jest jedną z szesnastu, jakie na całym świecie organizuje firma Metro Cash & Carry w ramach świętowania jubileuszu 50­‑lecia działalności. Wydarzenie zbiegło się również z 20­‑leciem obecności Makro Cash & Carry (część Metro) w Polsce. Plebiscyt zainaugurowano 17 kwietnia w Warszawie podczas imprezy Business Mixer, mającej wspomagać rozwój młodych i innowacyjnych firm oraz przedsięwzięć. – Ogólnopolski konkurs Przedsiębiorca Aktywny Lokalnie ma za zadanie zwrócenie uwagi klientów i szerokiej opinii publicznej, że warto inwestować nie tylko w swój biznes, ale też podzielić się własnym czasem i energią z członkami lokalnych społeczności – mówiła Magdalena Figurna, koordynatorka plebiscytu i szefowa działu PR Makro. Głównym celem inicjatywy jest promocja społecznej odpowiedzialności biznesu wśród polskich przedsiębiorców oraz wyróżnienie tych, którzy w sposób aktywny działają i wspierają lokalną społeczność. Do rywalizacji o nagrodę główną, czyli 25 000 zł i tytuł Przedsiębiorcy Aktywnego Lokalnie, mogą zgłaszać się właściciele mikro i małych przedsiębiorstw zatrudniających nie więcej niż 50 osób. Więcej informacji znajduje się na stronie www.przedsiebiorcaaktywny.pl, gdzie również można głosować na dotychczasowe zgłoszenia. Do 30 czerwca internauci będą wybierać najlepsze z nich. Tak wyłoniona szesnastka przedsiębiorców (po jednym finaliście z każdego województwa) otrzyma bony o wartości 1000 zł na zakupy w Makro i szansę walki o nagrodę główną, którą przyzna komisja konkursowa złożona z przedstawicieli partnerów instytucjonalnych akcji. – W przeciwieństwie do wielu innych konkursów, tutaj czas zgłoszenia ma znaczenie i nie warto czekać na ostatnią chwilę. Im wcześniej prześlemy kandydaturę, tym dłużej na projekt będą mogli głosować internauci – doradza Magdalena Figurna.

Zakrętki na wózek, żywność dla ubogich

– Handel to nie tylko „nabijanie na kasę” i sprzedawanie, lecz przede wszystkim rozmowa z klientem i poznawanie go – mówi Anetta Tomaszewska, właścicielka firmy Łajban z Łodzi, sprzedającej głównie produkty nabiałowe polskich i lokalnych producentów. W ten właśnie sposób poznała klientkę w trudnej sytuacji materialnej z dwójką bliźniaków cierpiących na porażenie mózgowe, dla których wśród znajomych przedsiębiorców organizuje zbiórki żywności oraz odzieży. Zgłoszenie pani Anetty było pod koniec kwietnia jednym z najwyżej ocenianych. Ponadto w akcji „Korki dla Wiktorki” detalistka zachęca klientów oraz organizacje publiczne, m.in. szkoły, do zbiórki plastikowych zakrętek na specjalistyczny wózek dla dziewczynki, która urodziła się bez rączek i nóżek. Na razie udało się zgromadzić kilka z 60 wymaganych ton. – Organizujemy wspólnie z Grupą Kupców Ziemi Łódzkiej festyny dla dzieci z okazji Dnia Dziecka i Dnia Sąsiada. Stare Polesie, gdzie działamy, to biedna dzielnica. Wiele osób tu nie dojada i nie ma zapewnionych podstawowych potrzeb. Dlatego kilka razy w roku przeprowadzamy charytatywne zbiórki pieniędzy i żywności – opowiada detalistka.

Remont dla studentów, grill dla sąsiadów

Andrzej Deryło, człowiek z ponad 15­‑letnim stażem w handlu, od kilku lat prowadzi sklep Odido na stołecznym Mokotowie, w pobliżu akademika Szkoły Głównej Handlowej. Detalista sponsoruje nagrody podczas Juwenaliów, a ponadto partycypował w remoncie holu domu studenckiego. – Czuję się związany z najbliższym otoczeniem i staram się angażować w inicjatywy, które mają szansę na nie pozytywnie wpłynąć – tłumaczy Deryło. Sam m.in. prowadzi w pobliskiej szkole dodatkowe zajęcia dla dzieci (piłka nożna), a także przy różnych okazjach sponsoruje uczniom lody i słodycze. Poza tym dba o najbliższych sąsiadów – wspiera wspólnotę w jej pracach na rzecz ogrodu znajdującego się na wewnętrznym dziedzińcu budynku, w którym działa jego sklep. Deryło sam kupuje i dowozi ziemię oraz rośliny, a okazjonalnie organizuje także grilla dla mieszkańców wspólnoty.

Najładniejsza wieś Opolszczyzny

Do konkursu Makro zgłosiła się również Jolanta Bernacka, która od 22 lat zajmuje się handlem (w sklepie zatrudnia sześć osób), a równocześnie od 11 lat jest sołtysem wsi Karłowice. Detalistka ma na tym polu sukcesy – cztery lata temu została nagrodzona tytułem Sołtysa Roku w ogólnopolskim konkursie „Gazety Sołeckiej”, a w ub.r. Karłowice uznano najładniejszą wsią woj. opolskiego. Udało się dzięki staraniom pani sołtys, która potrafiła zintegrować mieszkańców. – Wspólnie podejmowaliśmy przedsięwzięcia, które wpływały na poprawę estetyki naszego sołectwa i rozwój turystyki – podkreśla Jolanta Bernacka. Reaktywowała Koło Gospodyń Wiejskich, organizuje też projekty dla dzieci, aby pokazać im, co to znaczy mała ojczyzna oraz jak szanować tradycje. Jednym z ostatnich projektów były Targi Twórczości Artystyczno­‑Ludowej „Znani i mniej znani”. Prezentacja rzeczy robionych przez mieszkańców w wolnym czasie do tzw. szuflady pozwoliła na odkrycie kilku talentów.
Co jeszcze robią detaliści, którzy zgłosili się do konkursu? – Uważamy że trzeba pomagać swoim, stąd połowa zatrudnionych mieszka w pobliżu sklepu. Jeśli potrzebujemy fachowców, to również angażujemy najpierw ludzi z osiedla – tłumaczy jeden z nich. Inny sponsoruje drużynę piłkarską grającą w IV lidze i drużynę tenisa stołowego. – Dbam o wizerunek osiedla otaczającego mój sklep – utrzymuję porządek i czystość na placach zabaw oraz w klatkach schodowych. Często pomagam starszym ludziom w przygotowywaniu różnych pism urzędowych, a ze względu na moje wykształcenie chętnie udzielam porad medycznych – dodaje kolejna detalistka. Wszyscy przekonują, że warto poświęcać czas nie tylko pracy, ale również dbać o najbliższe miejsca i zamieszkujących je ludzi.
Sebastian Szczepaniak


Wiadomości Handlowe, Nr 5 (135) Maj 2014

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.