19.08.2014/22:00

Przekąski i napoje do szkoły

Początek roku szkolnego to dla sklepów sygnał do korekty asortymentu. Rozszerzenie oferty napojów i przekąsek dla dzieci opłaci się wówczas każdemu detaliście. Także temu, który prowadzi sklep daleko od szkoły.

Druga połowa sierpnia to końcówka sezonu na wody i napoje. To też czas, kiedy detaliści przebudowują sklepowe półki. – Ze względu na rozpoczynający się rok szkolny odpowiednia ekspozycja napojów dla dzieci może przynieść wymierne korzyści. Segment ten jest mocno konkurencyjny i wymaga wiele zaangażowania. Nie każda nowa propozycja zyskuje uznanie. Młodzi konsumenci lubią nowości, ale nie zawsze pozostają z nimi na dłużej. Kluczem do sukcesu wydaje się być odpowiednie dopasowanie produktu do oczekiwań konsumentów, zarówno tych najmłodszych, jak i ich rodziców, ponieważ decyzje zakupowe w tej kategorii rozkładają się pomiędzy te dwie grupy w stosunkowo równych proporcjach – mówi Janusz Rubas, dyrektor handlowy Ustronianki, producenta napojów Grapcio. Jego zdaniem, żeby przekonać rodziców, warto w czytelny sposób zakomunikować zalety produktu związane z jego naturalnością, brakiem konserwantów i wysoką jakością, która gwarantuje bezpieczeństwo napoju. Natomiast dzieci – według Rubasa – ulegają emocjom, w szczególności tym pozytywnym, które często bezpośrednio wiążą się z ich ulubionymi bohaterami. – Skład aseptycznych napojów Grapcio spełnia wymagania stawiane przez rodziców, a atrakcyjna i przyciągająca uwagę etykieta z bohaterem kreskówek Sponge Bobem, zyskała sympatię młodych konsumentów, co odzwierciedlają wyniki sprzedaży – dodaje dyrektor.

Także zdaniem Patrycji Giurko z Hoop Polska (marka Jupik) sierpień to dobry okres na przebudowanie półek i wzmocnienie oferty wyrobów kierowanych do uczniów. – W drugiej połowie miesiąca dzieci wracają do domów, a rodzice zaczynają zaopatrywać się w produkty szkolne – mówi marketing manager Hoop Polska. Firma planuje poszerzenie asortymentu o nowe smaki Jupika.

O tym, że początek szkoły jest istotny dla wyników sprzedaży, przekonuje również przedstawiciel TBM Snacks. – Tygryski to przekąska skierowana dla najmłodszych, zatem w okresie powrotu do szkół silnie wspieramy sprzedaż tych produktów zarówno na rynku tradycyjnym jak i nowoczesnym, przeważnie poprzez akcje promocyjne i rabatowe oraz konkursy dla przedstawicieli handlowych i managerów regionalnych. Dodatkowo w tym okresie ulegają zmianie matryce ekspozycyjne, co korzystnie wpływa na dynamikę sprzedaży Tygrysków – mówi Radosław Miśkiewicz z TBM Snacks.

Dialog, a nie przekaz

Półka z napojami powiększa się, a to oznacza, że coraz trudniej jest zaistnieć na tym rynku. To wyzwanie dla producentów, którzy szukając skutecznego sposobu dotarcia do młodych odbiorców, odwołują się do niektórych cech produktu (albo sami je kreują). – Dzieci i młodzież to wymagający konsumenci, których trzeba cały czas zaskakiwać. Zarówno produkty, jak i świat marki, muszą być dla nich atrakcyjne. Mocno wspieramy marki, nie tylko pod względem reklamowym, ale przede wszystkim konsumenckim. Staramy się, by nasza komunikacja była przez konsumentów traktowana jako dialog, a nie przekaz. Marki Kubuś i Tymbark można zobaczyć i usłyszeć praktycznie wszędzie – w telewizji, internecie, w radiu. Oferujemy też atrakcyjne dla tej grupy nowości, czy to całe linie, czy smaki – mówi Dorota Liszka z Maspeksu Wadowice. Firma od dawna ma w ofercie produkty „do szkoły”. Zarówno Kubuś, jak i Tymbark, oferowane są w bezpiecznych i poręcznych opakowaniach plastikowych. – Młodzi konsumenci nie lubią nudy, oczekują interesujących innowacji i nowości oraz aktywności ze strony marki – dodaje Dorota Liszka.

Zauważalnym trendem, jaki towarzyszy powrotom do szkoły, jest wzrost zainteresowania gęstszymi sokami. – Najczęściej wybierane są soki przecierowe na bazie marchwi, drugim najchętniej wybieranym smakiem jest banan. Dla młodych konsumentów oferujemy soki Hortex Leon w wygodnych zakręcanych saszetkach w najpopularniejszych wariantach: bananowo­‑owocowych oraz marchwiowo­‑owocowych – mówi Beata Łosiak z Horteksu. – Dzieci zwracają uwagę na atrakcyjne opakowanie, grafikę, rozpoznawalnego i lubianego bohatera, np. Scooby Doo czy lwa Leona. Staramy się poszerzać portfolio, dostosowując je do zmieniających się potrzeb konsumentów. Dodatkowo wspieramy produkty reklamowo, organizujemy ciekawe promocje konsumenckie i na poziomie sprzedaży – opowiada przedstawicielka Horteksu.

Colian, właściciel marki Hellena, od niedawna oferuje Oranżadę YOO! Hellena dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Produkt powstał we współpracy z dziećmi, co stanowi gwarancję zaspokojenia ich potrzeb, jeśli chodzi o smak, nazwę i opakowanie. – Co więcej, został wzbogacony witaminami, nie zawiera sztucznych barwników, słodzików ani konserwantów – wylicza zalety napoju Magdalena Koszela, brand manager Hellena w firmie Colian. Na pytanie, czy połowa sierpnia to dobry moment na przebudowanie półek i wzmocnienie oferty wyrobów kierowanych do uczniów, ekspertka odpowiada: – Napoje dla dzieci najlepiej rotują w sezonie letnim, podobnie jak cała kategoria. Należy jednak pamiętać o zatowarowaniu punktów sprzedaży przed rozpoczęciem roku szkolnego, kiedy dzieci zaopatrują się w napoje i przekąski do szkoły. Ważnymi kanałami dystrybucji produktów dla dzieci są sklepiki szkolne oraz placówki blisko szkół – mówi Magdalena Koszela.

Coś na ząb

W okresie poprzedzającym szkołę pojawiają się, zwłaszcza w sklepach sieciowych, tematyczne standy „back to school”, na których promowane są artykuły szkolne. To idealne miejsce do eksponowania przekąsek. – Na rynku jest coraz więcej produktów, a każdy gracz liczy na swój kawałek tortu. Mając na uwadze te fakty oraz, że konsument chętnie sięga po produkty innowacyjne, wysokiej jakości i w atrakcyjnych cenach oraz opakowaniach nasza firma wprowadza rokrocznie nowości – mówi Agnieszka Prusaczyk z Bahlsen Polska. Skierowana do młodych ludzi marka HIT przeszła na wiosnę relaunch. Nowe logo, nowa grafika, odwołanie na opakowaniach do facebooka, kod QR oraz elementy graficzne, nawiązujące do muzyki – wszystko to ma pozwolić dotrzeć firmie do młodego konsumenta. – Dodatkowo pojawił się brand hero – Imprezowe Ciacho. To Łoś z jednej z reklam marki. Teraz stał się jednym z wiodących elementów komunikacji. „Imprezowe Ciacho” przedstawia produkty, organizuje konkursy, zachęca do interakcji. Brand Hero pojawia się także na imprezach i na mieście, gdzie rozdaje ciastka przechodniom – dodaje przedstawicielka Bahlsena. Jej zdaniem idealne jako przekąska do szkoły czy na szkolną wycieczkę, są nowe ciastka Galicyjski Młyn, które po pierwsze są pożywne, a po drugie poręczne.
Nowości planują także inni. Jak mówi Bożena Serzycka z Grupy BGK, nowa linia zaskoczy nie tylko designem opakowania ale przede wszystkim niespotykanym dotąd kształtem chrupek, snacków i prażynek. Producent odświeży także kształty opakowań i ich szatę graficzną, odwołując się do znanych i lubianych motywów.
W przypadku wafelków Grześki nie ma znacząco widocznej sezonowości zakupu. – To produkt znany i lubiany, cieszący się popularnością zarówno wśród młodszych, jak i starszych konsumentów przez cały rok. Jednak uwzględniając, że powrót dzieci do szkoły wiąże się z większym zapotrzebowaniem na słodkie przekąski, tych wafelków nie powinno zabraknąć na sklepowej półce – mówi Beata Telega, senior brand manager Grupy Colian. W tym roku Grześki są intensywnie wspierane już od wiosny. Firma odświeżyła strategię marki i ruszyła z nową komunikacją opartą na przesłaniu „Bądź grześki! Chrup swoje!”. – Również jesienią marka mocno zaakcentuje obecność na rynku silną kampanią wizerunkową. Z myślą o dzieciach wracających do szkoły przygotowaliśmy akcję skierowaną do naszych partnerów detalicznych. Do portfolio dołączy ponadto nowy wariant – Grześki Gofree – zdradza Beata Telega.



(HUW, ATE, SSZ)

Wiadomości Handlowe, Nr 8 (137) Sierpień 2014

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.