10.04.2013/16:12

Przyprawy grillowe warte 30 mln zł

Blisko 80 proc. amatorów grilla korzysta ze specjalnych przypraw do dań z rusztu. Co sezon w sklepach przybywa atrakcyjnych propozycji. W tym roku na półkach pojawią się m.in., uzupełniające grillowe menu, dipy.

W ciągu ostatnich kilkunastu lat Polacy stali się prawdziwymi miłośnikami grilla. W badaniu Omnibus, przeprowadzonym przez Millward Brown w grudniu ub.r., niemal dwie trzecie osób odpowiedziało, że grillowało w ostatnim sezonie. Do dań z rusztu stosowane są głównie specjalne przyprawy – taką deklarację złożyło 77 proc. respondentów. Nic więc dziwnego, że rynek przypraw do potraw z grilla dynamicznie się rozwija, a według ostatnich danych, udostępnionych przez firmę Kamis – lidera tego segmentu – wart jest około 30 mln zł.

Małe opakowania, większa różnorodność

Oferta jest coraz bardziej różnorodna: od uniwersalnych mieszanek, przez przyprawy do konkretnych dań, po tzw. dodatki (sosy, grzanki, sałatki). Jeśli chodzi o opakowania, dominują saszetki, choć każdy z liczących się producentów ma w portfolio tzw. tuby z dozownikiem, wygodne w warunkach plenerowych. – Polscy konsumenci są tradycjonalistami i najchętniej sięgają po przyprawy w saszetkach – mówi Marta Klęka­­‑Nowa z Prymatu. Od kwietnia do sierpnia format ten generuje 90 proc. sprzedaży.
Na sezon grillowy, który tradycyjnie rozpoczyna się w pierwszy weekend maja, przypada jeden z największych wzrostów sprzedaży przypraw. W tym okresie na półkach nie może zabraknąć specjalistycznych mieszanek grillowych oraz innych przypraw do mięs, warzyw i sałatek. Detaliści i konsumenci mają z czego wybierać, a producenci stale dorzucają kolejne nowości.

Lata doświadczeń

Marka Kamis, która jako pierwsza wprowadziła przyprawy do potraw z rusztu, ma w portfolio trzy uniwersalne tego typu pozycje: Grill Klasyczny, Pikantny i Ziołowy. Całości dopełniają warianty do konkretnych dań (m.in. kurczaka, hamburgerów, karkówki). Najpopularniejsze pozycje – Grill Pikantny, Klasyczny, Szaszłyki z grilla i Karkówka z grilla – dostępne są również w tubach z dozownikiem. Wygodne rozwiązanie stanowią płynne marynaty do mięs, oferowane przez Kamis w jednorazowych saszetkach na porcję mięsa (500 g) w wersjach: Orientalna, Klasyczna, Tex­‑Mex, Ognista i Szlachecka.

Przed inauguracją sezonu przedstawicielka marki Prymat radzi sklepom zaopatrzyć się w saszetki przypraw: Grill klasyczny, pikantny i ziołowy. Producent poleca też uzupełnienie półki o takie pozycje, jak Karkówka klasyczna, Stek gruboziarnisty a także Przyprawa do kurczaka klasyczna, ziołowa i pikantna, Przyprawa kebab­‑gyros, Przyprawa do ryb, Przyprawa do sałatek i Tzatziki. Ofertę firmy wzbogaci, debiutująca w tym sezonie, Przyprawa do wołowiny. To również czas na wyeksponowanie marynat sypkich w saszetkach 75 g: klasycznej, pikantnej i słodko­‑kwaśnej, a także płynnych w dwustugramowych opakowaniach PET.

Do produktów uzupełniających, które warto wyeksponować na półce „grillowej”, należą sosy sałatkowe. Do siedmiu wariantów sosów Prymatu, z których najlepiej rotują polski, włoski i grecki, dołączy nowość – Sos sałatkowy do mizerii koperkowy. Sosy sałatkowe Prymat dostępne będą w opakowaniach z nową szatą graficzną, która informuje o możliwości przygotowania każdego sosu na dwa sposoby – z olejem lub jogurtem.

Urozmaiceniem grillowego menu są dipy, które łatwo przygotować z pomocą przypraw uniwersalnych. Dzięki Prymatowi w nadchodzącym sezonie grillowym konsumenci będą mieć do dyspozycji również gotowe mieszanki dipów do połączenia z keczupem czy majonezem. Na półkach sklepowych pojawią się trzy wersje smakowe: Dip barbecue, czosnkowy oraz meksykański.

Warzywa też dobre w plenerze

W portfolio marki Appetita (Jutrzenka Colian) konsumenci mogą wybierać spośród produktów z linii Smaczne Grillowanie. W jej skład wchodzi Przyprawa do grilla klasyczna, pikantna, do karkówki, do kurczaka z grilla z kolendrą i kminkiem oraz Przyprawa do szaszłyka z gałką muszkatołową i majerankiem. Warianty Przypraw do grilla klasycznej, do karkówki oraz do kurczaka z grilla dostępne są w stugramowych aluminiowych tubach, wyróżniających się na tle standardowych tub papierowych innych producentów.
Amatorzy grillowania chętnie kupują przyprawę Tzatziki z linii Kuchnie narodów. – Coraz większą popularnością cieszy się także grillowanie warzyw i np. takie dania, jak ziemniaczki z rusztu – mówi Magdalena Sarnowska, reprezentująca Jutrzenkę Colian. Z tego powodu marka promuje Przyprawę do frytek i ziemniaków, która teraz dostępna jest w opakowaniu większym o 30 proc. Promocja obejmuje również inne dobrze rotujące produkty, m.in.: Przyprawę do kurczaka, do żeberek, do ryby czy gyrosa. Nie zabraknie też nowości. Oferta Appetity powiększyła się o nową linię marynat do mięs Staropolskie Specjały, która obejmuje: Marynatę klasyczną, Marynatę staropolską oraz Marynatę pikantną.

Uniwersalne zawsze na czasie

Z oferty Podravki w sezonie wiosenno­‑letnim największą popularnością cieszą się mieszanki Vegeta Natur w Smak, zarówno do mięs, jak i do serwowanych na różne sposoby dodatków – ziemniaków i sałatek. W gamie produktów dostępne są Vegeta Natur do grilla, do pikantnego grilla oraz do grillowanej karkówki a także warianty do warzyw i sałatek, w tym najpopularniejsza Vegeta Natur do mozzarelli i pomidorów. – Pomimo szerokiej oferty przypraw dedykowanych, konsumenci często wybierają też standardową Vegetę uniwersalną, która pasuje zarówno do mięs czy ryb, jak i do przystawek – mówi Katarzyna Skrzypczak z Podravki.

Podobnie jak wszyscy liczący się na grillowym rynku gracze, również Podravka ma w ofercie większe gramatury opakowań w formie tzw. tub w trzech wersjach – Vegeta Natur do grilla, do pikantnego grilla oraz do grillowanej karkówki. Przyprawy do grilla otrzymają wsparcie w postaci działań w punktach sprzedaży – firma chce uatrakcyjnić ekspozycję i planuje konkursy konsumenckie.

Również przyprawy do dań będących uzupełnieniem grillowego menu na wiosnę notują zwyżki sprzedaży. Wojciech Osiński z działu kulinariów Nestlé Polska mówi, że choć linia sosów sałatkowych Winiary Z domowego ogródka stanowi część stałej oferty, zainteresowanie nią jest w znacznym stopniu uzależnione od pogody. Podkreśla, że tego rodzaju produkty, wpisując się w zdrową dietę, mogą być dla konsumentów pretekstem do zmiany nawyków żywieniowych.

Katarzyna Chorąży

Wiadomości Handlowe, Nr 4 (124) Kwiecień 2013

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.