Pulpety, flaki i gołąbki w co trzecim domu
Analitycy GfK przyznają, że w 2013 roku rynek pakowanych dań gotowych zanotował znaczny spadek w odniesieniu do roku poprzedniego, zarówno w ujęciu ilościowym, jak i wartościowym. W tym roku sytuacja raczej się nie poprawi.
Według analiz Panelu Gospodarstw Domowych GfK, w 2013 roku co trzecie polskie gospodarstwo domowe kupiło produkty z kategorii pakowanych dań gotowych, wydając na nie średnio 25 zł. W skali kraju daje to zakupy w łącznej ilości 13 500 000 kg (16 proc. mniej niż w ub.r.). Przekłada się to na wydatki na poziomie nieco ponad 105 mln zł, co oznacza 14‑proc. spadek w porównaniu do roku 2012. W ciągu dwunastu minionych miesięcy pojedyncze gospodarstwo domowe dokonało zakupu pakowanych dań gotowych średnio 3,5 razy, wkładając do koszyka przeciętnie 3,2 kg produktów z tej kategorii. Wartość zakupu podczas pojedynczej wizyty w sklepie wynosiła przeciętnie 7 zł. – Biorąc pod uwagę miejsce zakupu pakowanych dań gotowych, widoczne jest duże i rosnące znaczenie dyskontów. W 2013 roku przeszło przez ten kanał dystrybucji blisko 40 proc. całkowitego rocznego wolumenu całej kategorii. W dyskontach w takie dania zaopatrywało się 16 proc. gospodarstw domowych, a w hipermarketach i supermarketach po 10 proc. – komentuje Agnieszka Łapińska, analityk GfK Polonia.
Udział produktów markowych w kategorii dań gotowych szacuje się na 60 proc. Wśród marek własnych największe znaczenie mają produkty sieci Biedronka i Lidl. W 2013 roku dania markowe kupiło 23 proc. gospodarstw domowych (spadek z 27 proc. w roku 2012). Marki własne sieci wybierało 17 proc. gospodarstw (w porównaniu do 19 proc. w 2012 roku). Spadki notowane są we wszystkich segmentach rynku, także wśród kluczowych produktów, czyli różnego rodzaju fasoli (fasolka po bretońsku, fasolka z dodatkami) oraz gołąbków. Tego rodzaju wyroby odpowiadają za prawie połowę wolumenu zakupów całej kategorii.
(ATE)
Wiadomości Handlowe, Nr 6-7 (136) Czerwiec - Lipiec 2014
18