05.06.2017/13:15

R. Niczyporuk, kancelaria Domański Zakrzewski Palinka: akwizycje szansą skutecznej ekspansji zagranicznej

Dojrzałe rynki zagraniczne bronią się skutecznie przed ekspansją polskich firm produkcyjnych, zniechęcają je do eksportu, stosując różne metody administracyjne - dotyczy to np. Czech, Niemiec, Francji czy Włoch. Skuteczną metodą wejścia na taki rynek jest akwizycja miejscowego brandu i ekspansja na tej bazie. Aby taką operację przeprowadzić, trzeba spełnić szereg ważnych warunków - wyjaśniał Robert Niczyporuk, Partner w kancelarii Domański Zakrzewski Palinka, podczas 10. Kongresu Rynku FMCG.

Przede wszystkim trzeba zbadać potencjał miejscowego rynku i znaleźć sposób na zaistnienie na nim, z wykorzystaniem atutów przejmowanego podmiotu. Należy dążyć do wykorzystania mocnych stron obu podmiotów w celu uzyskania efektu konwergencji kosztowej czy zwiększenia siły zakupowej.

– Istnieje kilka typów takich transakcji. Podstawowy to przejęcie konkurenta. Drugi typ to przejmowanie podmiotów z naszego łańcucha dostaw – dostawców surowców, podwykonawców, dystrybutorów czy detalistów. Z jeszcze innym typem transakcji mamy do czynienia, gdy atrakcyjna dla nas część działalności danego przedsiębiorstwa nie jest dla właścicieli istotną, zasadniczą częścią biznesu. I wreszcie zdarza się, że po nabyciu części przedsiębiorstwa czy udziałów w firmie zakładamy joint venture z właścicielem, aby w dalszym ciągu brał udział w budowie wartości firmy wyjaśniał ekspert z kancelarii Domański Zakrzewski Palinka.

Co do form transakcji, to możemy mówić o nabyciu akcji lub udziałów, o kupieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub o połączeniu firm. Najczęstsza jest forma pierwsza, polegająca na nabyciu części lub udziałów, jednak ona często także kończy się połączeniem.

– Akwizycja przedsiębiorstwa zagranicznego jest co do istoty podobna do takich operacji w Polsce, tyle że mamy do czynienia z obcą kulturą, mentalnością, innym systemem prawnym, podatkowym, a także nawykami czy sposobami zachowania. Dlatego cały proces należy starannie przygotować. Etapem pierwszym jest wstępne porozumienie, określające ramy cenowe, terminarz poszczególnych czynności, zasady przeprowadzenia badania spółki i inne kwestie ramowe. Potem następuje badanie spółki - prawne, podatkowe, biznesowe, układanie synergii. Potem następuje przygotowanie obu stron do transakcji, uporządkowanie spraw własnościowych itp. W grę mogą wchodzić także kwestie zgłoszeń czy zgód ze strony urzędów antymonopolowych i innych organów państwa. W końcu następuje akwizycja, czyli formalne sfinalizowanie transakcji, a następnie uruchamiany jest proces integracji – podsumował prelegent konferencji "Skuteczna ekspansja. Fuzje i przejęcia szansą na przyspieszenie rozwoju firm z sektora FMCG w Polsce i Europie".

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.