21.10.2013/13:24

Ranking najpopularniejszych dostawczaków

Według statystyk Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w całym 2012 roku zarejestrowano 38 507 nowych aut dostawczych. To oznacza spadek w stosunku do 2011 roku o 4187 sztuk, czyli o 9,8 proc. Czołowe marki i modele zwiększyły jednak sprzedaż.

W ub.r. w rankingu dziesięciu najlepiej sprzedających się samochodów dostawczych, przygotowanym przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, zaszły pewne zmiany, choć dopiero pod koniec stawki. Na pierwszym miejscu tego zestawiania umocnił się Fiat Ducato, którego sprzedaż zwiększyła się o 16,75 proc., co stanowiło największy wzrost wśród wszystkich samochodów pierwszej dziesiątki. Włoski producent sprzedał w zeszłym roku 5101 aut. Także drugi w rankingu Renault Master zachował swoje miejsce, lokując na rynku o 54 samochody więcej niż rok wcześniej. Spadek sprzedaży zanotował natomiast Ford Transit (­‑23 proc.), co jednak nie przeszkodziło mu w utrzymaniu trzeciej lokaty. Na kolejnych miejscach uplasowały się: Peugeot Boxer, Mercedes Sprinter, Iveco Daily, Peugeot Partner, Citroëny Berlingo i Jumper oraz Fiat Fiorino.





Mercedes Sprinter

Sprinter obecnej generacji przeszedł facelifting. Samochód o maksymalnej długości nadwozia 7,34 m dysponuje ładownią o pojemności sięgającej 17 m³ i maksymalną ładownością 2465 kg. Lista silników obejmuje dwa benzynowce 1.8 (156 KM), także w wersji CNG i LPG, oraz 3.5 (258 KM); są też dwa turbodiesle – 2.2 CDI w trzech wariantach mocy (95, 130 lub 163 KM) oraz 3.0 CDI (190 KM).

Cena brutto: 102 520 zł



Renault Master

Renault Master i Opel Movano są wspólnym dziełem koncernów GM i Renault. Samochody zadebiutowały w 1997 roku, a w 2010 roku doczekały się kolejnej generacji, będącej w tej chwili w salonach sprzedaży. Auta produkowane są w wersjach z napędem przednich lub tylnych kół. Pojemność ładowni Mastera i Vivaro sięga 17 m³, a maksymalna ładowność wynosi 2254 kg. W obu autach lista silników jest identyczna. Jest na niej jeden turbodiesel 2.3 w trzech wariantach mocy (100, 125 lub 150 KM).

Cena brutto: 109 100 zł



Ford Transit

Dostawczy Ford klasy „maxi” ma za sobą już ponad czterdziestoletnią historię, ale sukcesywnie doskonalona konstrukcja Transita wciąż zapewnia mu powodzenie. Co prawda maksymalna pojemność ładowni nie jest tak duża, jak u rywali (14,3 m³), ale ładowność sięga aż 2292 kg. Oferta silnikowa obejmuje jednego turbodiesla 2.2 TDCi w czterech wariantach mocy (100, 125, 140 lub 155 KM). W tym roku na polski rynek wszedł także Ford Transit Custom, konkurent dla Transportera i Vito, już na starcie legitymujący się prestiżowym tytułem Dostawczego Samochodu Roku 2013. „Średniak” Forda ma nadwozie o długości 4,97 lub 5,34 m, z ładownią o pojemności nawet 6,8 m³. Najdłuższe przedmioty, jakie można przewozić nowym Fordem, mogą mieć długość 3,4 m, a ładowność nowego modelu sięga 1400 kg. Na liście silników jak na razie jest jeden turbodiesel 2.2 TDCi w trzech wariantach mocy (100, 125 lub 155 KM).

Cena brutto: 98 880  zł



Citroën Jumper, Peugeot Boxer, Fiat Ducato

Trzy duże furgony spod znaku Citroëna, Fiata i Peugeota to efekt współpracy francuskiego koncernu PSA z włoskim Fiatem, podobnie jak Nemo, Fiorino i Bipper w klasie „mini” oraz Jumpy, Scudo i Expert w klasie „midi”. Jumper, Ducato i Boxer zadebiutowały wspólnie w 1994 roku. W obecnej formie, po poważnych zmianach, produkowane są od 2006 roku, W Polsce najlepiej sprzedaje się Ducato, będący liderem wśród dużych aut dostawczych. Maksymalna pojemność ładowni wynosi we wszystkich trzech przypadkach 17 m³. Ładowność Citroëna i Peugeota sięga 2254 kg, w Fiacie jest nieco mniejsza (2010 kg). Zestaw silników Jumpy i Boxera obejmuje turbodiesle 2.2 HDI (110, 130 lub 150 KM) i 3.0 HDI (180 KM, w Peugeocie 177 KM). W Ducato na liście motorów znalazły się turbodiesle 2.0 Multijet (115 KM), 2.2 Multijet w dwóch wariantach mocy (130, 148 KM) oraz 3.0 Multijet (177 KM).







Cena brutto:

­‑ Citroën Jumper 107 133 zł
­‑ Peugeot Boxer 106 395 zł
­‑ Fiat Ducato 102 400 zł



Iveco Daily

Historia modelu Iveco sięga 1978 roku. Od tamtego czasu w najmniejszym aucie tej marki zmieniło się praktycznie wszystko, oprócz jednego – samochód wciąż wykorzystuje solidną ramę nośną. Daily jest przez to cięższy od konkurentów, ale również sztywniejszy i bardziej wytrzymały. Maksymalna ładowność wynosi aż 4140 kg. Pojemność ładowni sięga 17,3 m³. Charakterystyczną cechę Daily stanowi napęd tylnych kół (jest również wersja 4x4). W ofercie silników znajdują się dwa turbodiesle. Mniejszy, 2.3 Multijet sprzedawany jest w trzech wariantach mocy (106, 126 lub 146 KM). Większy, 3.0 Multijet również ma trzy warianty mocy (146, 170 i 205 KM). W tym roku Daily przeszło poważną modernizację, podczas której skupiono się na silnikach i wyposażeniu.

Cena brutto: 111 000  zł



Peugeot Partner, Citroën Berlingo

Bliźniacze auta francuskiego koncernu PSA zadebiutowały w 1996 roku i były pierwszymi furgonetkami, w których przestrzeń ładunkową zintegrowano z kabiną pasażerską. W 2012 roku oba auta przeszły facelifting. Dzisiaj te modele są jednymi z bardziej uznanych na rynku dostawczaków. Ważną zaletą tych aut jest trzyosobowa kabina w wersji furgon. Samochody oferowane są w dwóch długościach nadwozia. Pojemność ładowni wynosi w krótszej wersji 3,3 m³, a w dłuższej o 25 cm – 3,7 m³. Maksymalna ładowność w obu przypadkach sięga 850 kg. W obu modelach oferta obejmuje motor benzynowy 1.6 (98 KM) oraz turbodiesel 1.6 HDI (75 lub 92 KM, w Berlingo 90 KM).








Cena brutto:

- Peugeot Partner 62 176 zł
- Citroën Berlingo 62 113 zł



Fiat Fiorino

Fiat Fiorino, Citroën Nemo, Peugeot Bipper to efekt współpracy włoskiego Fiata i francuskiego koncernu PSA. Każdy z trzech samochodów ma długość 3,8 m, pojemność ładowni 2,5 m³ i ładowność 680 kg. Wszystkie produkowane są w tym samym zakładzie. Auta świetnie sprawdzają się w mieście, mają bowiem niewielkie rozmiary i są bardzo zwrotne. Najskromniejszą ofertę silnikową ma Peugeot Bipper – jeden silnik benzynowy 1.4 (75 KM) i turbodiesel 1.3 e­‑HDI (75 KM), zwany mikrohybrydą (odzysk energii, alternator pełniący również funkcję rozrusznika). Lista silników Citroëna Nemo obejmuje benzynowca 1.4 (75 KM) i dwa turbodiesle – 1.4 HDI (70 KM) oraz 1.3 HDI (75 KM). Oferta silnikowa Fiorino jest najbogatsza. Znajdziemy w niej benzynowca 1.4 (73 KM), także w wersji na gaz ziemny (1.4 CNG 70 KM), oraz turbodiesla 1.3 Multijet w dwóch wariantach mocy – 75 lub 95 KM.

Cena brutto: 45 264  zł



(HUW)

Wiadomości Handlowe, Nr 10 (129) Październik 2013

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.