19.05.2020/10:20

Rekordowe wzrosty cen w e-grocery. Najtaniej w Auchan [KOSZYK CENOWY]

W kwietniu podstawowe produkty FMCG podrożały względem marca 2020 r. Duża w tym zasługa kanału e-commerce, gdzie wartość koszyka poszła mocno w górę. Zestawienie rok do roku wykazało także wzrost cen wszystkich kategorii produktowych we wszystkich kanałach sprzedaży.

Dane prezentuje agencja ASM Sales Force Agency. Zbadali ceny przykładowego koszyka zakupowego, złożonego z podstawowych produktów FMCG.

Wartość uśrednionego Koszyka Zakupowego w kwietniu była co prawda niewiele wyższa od marcowego – o niecałe 0,75 proc. (ok. 1,75 zł), ale wyniki badania ukazały wpływ pandemii na politykę cenową w handlu: Ograniczenia i obostrzenia narzucone na sprzedawców spowodowały gwałtowny wzrost popularności e-grocery. Sklepy stacjonarne, aby przyciągnąć klienta, musiały obniżać ceny. W kwietniowym Raporcie ASM SFA jest to wyraźnie widoczne – rekordowe wzrosty odnotował handel online (274,82 zł – to o blisko 23 zł, czyli 9 proc. drożej niż przed miesiącem), zaś koszyki z sieci stacjonarnych potaniały. Tym samym dystans między e-grocery a sieciami stacjonarnymi wyniósł po raz pierwszy w historii badania 33,5 zł (to ok. 12 proc.).

Zestawienie wyników kwietniowych rok do roku wykazało ogólny wzrost cen – średnia wartość koszyka zakupowego wyniosła w 2020 o ok 11 zł (ponad 4,5 proc.) więcej niż przed rokiem. Wyraźnie zdrożały przede wszystkim sieci najdroższe (o 12-13 zł), ale rekord należy do hurtowni Makro: przed rokiem była ona siecią najtańszą (z wynikiem 216,51 zł), zaś w kwietniu tego roku trzecią najdroższą pośród sieci stacjonarnych (z wynikiem 237,92 zł). To skok cenowy o 21,41 zł, czyli blisko 10 procent rok do roku.

Zestawienie rok do roku cen poszczególnych kategorii produktowych pokazuje, że wszystkie towary FMCG podrożały względem 2019 r.:  najbardziej mięso, wędliny i ryby (o 11,3 proc.) oraz mrożonki (10,15 proc.). Pozostałe kategorie produktowe zdrożały średnio o 3-5,5 proc. Najbardziej stabilne pozostały ceny słodyczy i napojów.

-Nasze kwietniowe pomiary cen do Raportu Koszyka Zakupowego przypadły na czas trwania ograniczeń w handlu, narzuconych z powodu pandemii. Najwygodniejsze dla Polaków okazały się w tym czasie zakupy online. Wyjście do sklepów stacjonarnych było dla klientów uciążliwe m.in. przez wprowadzenie limitu osób przebywających w sklepach czy godziny dla seniorów, a także bardziej ryzykowne, bo wymagające kontaktu z innymi ludźmi. Nawet wysokie ceny i opóźnienia w terminach dostaw nie odstraszały w ostatnich tygodniach klientów e-grocery.  Sektor ten odnotował w kwietniu historyczny boom. Złagodzenie restrykcji pokaże, czy popularność zakupów online w naszym kraju utrzyma się także po pandemii. Na pewno zaistniała sytuacja stawia wysoko poprzeczkę zarówno e-sklepom, dopracowującym logistyczne i jakościowe niedociągnięcia, ale i sieciom stacjonarnym, które będą musiały szczególnie się postarać przyciągnąć klienta.- komentuje Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Meow 19.05.2020

    Tesco po raz drugi z rzędu jest drugie po najtańszym koszyku. Widać już efekt nowej strategii. Tak trzymać! :)

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.