Rekordowy Czarny Piątek w handlu
301 proc. wzrostu - takiego skoku sprzedaży jeszcze nie było. Z okazji Black Friday 23 listopada sklepy na platformie Shoper odnotowały ponad trzykrotnie wyższą wartość transakcji niż średnia sprzedaż z października i o 92 proc. niż przed rokiem.
W USA podział jest klarowny - w pierwszy piątek po Święcie Dziękczynienia (Black Friday) miliony klientów ruszają na wyprzedaże do centrów handlowych, a w następujący po nim poniedziałek (Cyber Monday) rzucają się na promocje w sieci. Tak było i w tym roku. Choć w piątek 23 listopada 2018 r. liczba transakcji w sieci wzrosła przewyższyła ubiegłoroczną o 23 proc. osiągając 6,22 mld USD. to poniedziałkowy wynik okazał się jeszcze wyższy i wyniósł 7,8 mld USD.
Przenoszenie piątkowego zakupowego święta na polski grunt odbywa się zaledwie od kilku lat. Przodują w tym sprzedawcy najlepiej wyłapujący nowe zjawiska ze świata marketingu, a takich najwięcej jest naturalnie w branży e-commerce. Dlatego u nas to w Czarny Piątek sklepy online notują najwyższą sprzedaż, zaś następujący po nim Cyfrowy Poniedziałek nie jest dla niego alternatywą, a raczej próbą przedłużenia szaleństwa wyprzedaży na kolejny tydzień. Nie inaczej było tym razem, czego dowodzą dane platformy Shoper.
Kilka tysięcy sklepów działających na platformie Shoper zamknęło Black Friday 2018 z wynikiem 92 proc. lepszym niż rok temu. Rośnie też skala samego zjawiska. Wartość transakcji z 23 listopada była o 301 proc. wyższa niż średni wynik osiągany przez sklepy Shopera w październiku 2018 r.
Kolejny dzień roboczy czyli Cyber Monday zamknął się w Shoperze z wynikiem o 39 proc. słabszym niż Czarny Piątek, ale o 85 proc. lepszym niż przeciętny dzień zakupów w październiku na tej platformie. Oznacza to, że Cyfrowy Poniedziałek też powoli staje się ważną datą w zakupowym kalendarzu, choć to wciąż raczej dzień dla spóźnialskich.
- W każdej z branż podczas Black Friday odnotowaliśmy wzrosty w porównaniu ze zwykłym dniem. Zdecydowanie najwyższa tego dnia była sprzedaż kosmetyków, stanowiły ponad 1/4 wartości wszystkich transakcji. Dużym wzięciem cieszyła się też odzież i elektronika, a także artykuły z branż dom i ogród oraz dziecięcej - opowiada Jacek Zientkiewicz, Brand Manager Shopera
- Promocje często trwały też w weekend, największy skok sprzedaży odnotowaliśmy w Czarny Piątek. W porannym szczycie najwyższa była suma zakupionych produktów, za to wykres ilości zamówień poszybował w górę po 21. Najwięcej zakupów zarejestrowaliśmy w piątek wieczorem, co pokazuje, że kupujący kojarzą Black Friday z jednodniową okazją.
Za tegorocznymi rekordami stoją coraz skuteczniejsze działania marketingowe. Niektórzy próbowali nawet rozciągnąć czas wyprzedaży na kolejne dni, organizując w swoich sklepach “Black Weekend”, jednak takie przedłużanie zakupowego szaleństwa powiodło się w ograniczonym stopniu. Pokazują to dane Blue Media, operatora płatności online.
1