Retail Institute: Niedziele handlowe to najtańszy sposób wsparcia handlu w trudnych czasach
Przedsiębiorcy skupieni wokół Retail Institute z zadowoleniem przyjęli informację o pracach rządu i opozycji nad przywróceniem handlu w niedzielę i apelują o jak najszybsze wprowadzenie zmian w życie.
„To istotny krok w kierunku wzmocnienia bezpieczeństwa klientów centrów i sieci handlowych, a także szansa dla branż najbardziej dotkniętych restrykcjami związanymi z rozprzestrzenianiem się wirusa Covid-19” – apelują przedsiębiorcy skupieni wokół Retail Institute. Jak argumentują, wprowadzenie niedziel handlowych pozwoli na rozłożenie ruchu klientów z sześciu na siedem dni tygodnia, a tym samym znacząco zmniejszy tworzenie się kolejek w sklepach oraz umożliwi zachowanie społecznego dystansu podczas zakupów.
„Centra handlowe i najemcy ponieśli i wciąż ponoszą wysokie koszty utrzymania rygorystycznych wymogów sanitarnych, by sklepy i przestrzenie wspólne w centrach handlowych pozostały bezpieczne dla przebywających w nich osób. Dodatkowy dzień handlu istotnie wzmocni te działania. Jak oceniają specjaliści, ryzyko zakażenia podczas zakupów w dużych przestrzeniach centrów handlowych, przy zachowaniu zalecanych standardów bezpieczeństwa, a zatem również odpowiedniego dystansu miedzy osobami, nie stanowi większego zagrożenia niż ma to miejsce w innych miejscach publicznych” – podkreślają w swoim stanowisku przedsiębiorcy.
Wskazują także, ze branża handlowa, usługowa i rozrywkowa, a także właściciele galerii handlowych obawiają się kolejnych restrykcji. Zdaniem przedsiębiorców skupionych wokół RI kolejny lockdown byłby gwoździem do trumny dla kin, kawiarni, restauracji, a także branży rozrywkowej oraz usługowej. - Z ulgą przyjmujemy informację o powrocie do dyskusji na temat niedziel handlowych, o które nasza organizacja apeluje od kilkunastu miesięcy. Niedziele handlowe będą nie tylko wsparciem dla tysięcy polskich firm, ale dziś, w czasie lawinowego wzrostu zachorowań, niezwykle ważnym elementem budującym poczucie bezpieczeństwa i komfortu Polaków na zakupach – mówi Anna Szmeja, prezes Retail Institute.
Jak podkreślają eksperci i menadżerowie branży, powrót do niedziel handlowych to również najtańszy sposób na wsparcie przedsiębiorców prowadzących działalność w centrach handlowych. Z szacunkowych analiz wynika, iż udział niedzieli w wynikach sprzedaży waha się od 10 do 25 proc. tygodniowych wyników firm. Niedziela, w przypadku branży rozrywkowej, usługowej oraz gastronomicznej jest pierwszym lub drugim najlepszym dniem w tygodniu. Liczba wizyt w 140 centrach handlowych, monitorowanych przez Retail Institute, w ciągu dziewięciu miesięcy 2020 roku była niższa o 28,9 procent niż w roku poprzednim. Obroty do sierpnia włącznie spadły o 26,1 procent (uwzględniając lockdown).
4