24.05.2017/12:55

Rośnie konsumpcja produktów mlecznych, choć maleje spożycie mleka

Wyniki badań budżetów gospodarstw domowych wskazują na spadek konsumpcji produktów mlecznych. Z kolei dane o całkowitym spożyciu mleka dowodzą, że spożycie rośnie. Jak to rozumieć?

Dane statystyczne oznaczają, że coraz mniej spożywamy produktów mlecznych w domach, a coraz więcej w restauracjach, stołówkach i innych punktach zbiorowego żywienia. Wynika to przede wszystkim ze zmiany stylu życia Polaków, jak również ze wzrostu zamożności naszego społeczeństwa. Na razie jednak te procesy postępują powoli, a pozycja nabiału w codziennych zakupach Polaków, mimo obserwowanych wahnięć sprzedaży, jest wciąż silna.

Już od rana

Podczas śniadania Polacy szczególnie chętnie sięgają po sery twarogowe i inne tego rodzaju, m.in. serki homogenizowane. Ich popularność w przypadku śniadania przewyższa nawet tę, którą cieszą się wędliny i jaja. Rano konsumenci często decydują się także na sery inne niż twarogowe i słodkie, np.: żółte, dojrzewające, krowie, kozie i owcze. Na śniadanie wybiera je coraz więcej osób. W przypadku kolacji ranga nabiału jest tylko nieznacznie mniejsza. Można zauważyć, że Polacy preferują jedzenie serów w godzinach porannych i wieczornych, natomiast w czasie obiadu decyduje się na nie tylko niewielki odsetek konsumentów. Co ciekawe, kobiety są trochę większymi zwolenniczkami nabiału niż mężczyźni. Różnice są najbardziej widoczne w przypadku kategorii serów twarogowych i homogenizowanych, ale nie są one drastyczne. Kobiety spożywają też nieco częściej mleko, jogurt, kefir i maślankę. Trendy konsumenckie, które obecnie najsilniej wpływają na tę kategorię, związane są z pochodzeniem produktów, tradycją i zdrowiem. Dobrze postrzegane są wyroby lokalne i regionalne. Popularne są też artykuły prozdrowotne, w tym funkcjonalne, choć w porównaniu z wieloma krajami na świecie polski rynek tego typu wyrobów ciągle jest na początkowym etapie rozwoju. Dobrze odnajdują się na rynku także produkty pozbawione laktozy, i te o niskiej zawartości tłuszczu, jak również produkty przeznaczone dla określonych grup wiekowych, szczególnie dzieci, lub o określonych zainteresowaniach, np. dla osób uprawiających sport.

Cena się liczy

Z zeszłorocznego raportu BGŻ wynika, że w przypadku nabiału dla polskich konsumentów największe znaczenie ma cena produktu - jest ona podstawowym czynnikiem wyboru dla ponad 60 proc. kupujących. Kryterium ceny przy wyborze nabiału ma większe znaczenie niż w pozostałych kategoriach żywnościowych. Natomiast podobnie jak w przypadku pozostałych produktów spożywczych istotne znaczenie przy wyborze nabiału ma to, czy dany produkt jest wytwarzany w Polsce. Ma to znaczenie dla prawie połowy Polaków, bo patriotyzm konsumencki zatacza coraz szersze kręgi. Oprócz tego, konsumenci nabywający nabiał znacznie częściej niż w przypadku pozostałych produktów żywnościowych zwracają uwagę na jego recepturę. Według badań GfK Capibus prawie co trzeci konsument ceni sobie tradycyjną recepturę produktów z tej grupy. To szczególnie istotny czynnik wyboru dla nabywców z południa naszego kraju. Dla Polaków przy zakupie nabiału większe znaczenie niż przy wyborze innych produktów spożywczych ma to, czy kupowany towar spełnia normy dietetyczne. Oczywiście, jeśli chodzi o nabiał, bardzo ważne jest też kryterium świeżości. W ankietach konsumenci zwracają uwagę, że duże znaczenie przy określaniu jakości nabiału w sklepie odgrywa dla nich jego przyjemny zapach – na ten aspekt produktu zwraca uwagę niemal 40 proc. badanych. Jednocześnie, jedna trzecia konsumentów za dobrej jakości nabiał uważa produkty, które nie zawierają konserwantów i sztucznych dodatków.

Dodaj komentarz

2 komentarze

  • po Dorotce 04.02.2021

    a nowotwory są dziełem przypadku...

  • Dorotka 26.05.2017

    Nie ma nic pyszniejszego niż Drinking Chocolate na tłustym mleku! Najlepszy deser świata :)

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.