15.06.2020/15:32

Ruch klientów w wybranych formatach placówek handlowych podczas lockdownu [BADANIE]

Przez cały okres lockdownu, firma z grupy Justtag analizowała, za pomocą autorskiej technologii KoalaMetrics, zmiany ruchu m.in. w supermarketach, dyskontach i galeriach handlowych. Zgromadzone dane potwierdzają powszechne intuicje – w czasie pandemii konsumenci znacznie ograniczyli wizyty w sklepach. Zaskakiwać może jednak znaczna skala spadku ruchu w dyskontach i supermarketach w pierwszych miesiącach po pojawieniu się koronawirusa.

Firma Justtag udostępniła panel ilustrujący zmiany w średnim dziennym poziomie ruchu w różnych typach placówek handlowych i usługowych. Jako poziom bazowy 100 proc. przyjęto ruch z lutego 2020 r.

W przypadku dyskontów w pierwszym tygodniu marca (2.03 – 8.03) średni dzienny ruch wyniósł 81 proc. ruchu bazowego. W kolejnych tygodniach ruch systematycznie spadał, osiągając na przełomie marca i kwietnia 36 proc. W tygodniu pomiędzy 13 a 19 kwietnia ruch w dyskontach spadł do minimum – było to zaledwie 25 proc. ruchu z lutego. Po połowie kwietnia dyskonty zaczęły stopniowo odzyskiwać klientów, jednak od 20 kwietnia do końca maja ruch klientów mieścił się w przedziale 41-49 proc. ruchu bazowego. W tygodniu od 8 do 14 czerwca wskaźnik ten wynosił 50 proc.

Bardzo podobnie wyglądała sytuacja w supermarketach. Na początku marca ruch w placówkach tego formatu spadł do 76 proc. ruchu z lutego, by już w tygodniu rozpoczynającym się 16 marca spaść do 39 proc. W kolejnych tygodniach spadki pogłębiały się, osiągając minimum – 22 proc. ruchu bazowego – w tygodniu od 13 do 19 kwietnia. W kolejnych tygodniach ruch oscylował pomiędzy 31 a 39 proc. i dopiero po 25 maja osiągnął wartość 42 proc. ruchu bazowego. W tygodniu rozpoczętym 8 czerwca średnia dzienna liczba odwiedzin w supermarketach osiągnęła poziom 44 proc ruchu z lutego.

Znacznie gorzej – z oczywistych powodów – poradziły sobie centra handlowe, praktycznie zamknięte w czasie pierwszych miesięcy pandemii. Już w pierwszych dniach marca ruch spadł w nich do 74 proc. poziomu bazowego, potem do 47 proc., a w tygodniu od 16 marca było to już tylko 10 proc. W kolejnych tygodniach nawet ten skromny poziom obniżał się, osiągając minimum – 5 proc. – w tygodniu między 27 kwietnia a 4 maja. W maju ruch w galeriach handlowych powoli zwiększał się, osiągając na początku czerwca poziom 36 proc. w porównaniu z lutym. Jednak w tygodniu pomiędzy 8 a 14 czerwca odnotowano spadek do 33 proc.

Dane do panelu KoalaMetrics są gromadzone w drodze analizy sieci wi-fi w zasięgu użytkowników oraz mocy ich sygnału. Na tej podstawie określane są wizyty użytkowników w konkretnych miejscach offline, takich jak sklepy i punkty usługowe. Analiza uwzględnia dane z ponad 24 mln punktów, z dokładnością do dwóch metrów. Miesięcznie do bazy danych raportuje ponad 2,5 mln użytkowników.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.