16.08.2016/11:25

Rynek rumu przyspiesza

Według badań KPMG w ciągu roku prawie 30 proc. polskich konsumentów, czyli ponad 11,5 mln osób, przynajmniej raz sięga po rum. Jednak tylko kilka procent pije go regularnie. Chociaż na razie rum, obok tequili i ginu, można zaliczyć do niszowych kategorii alkoholu, według prognoz liczba jego miłośników będzie w najbliższych latach szybko rosła. 

Według danych z Panelu Handlu Detalicznego Nielsena w zeszłym roku wartość rynku rumu w Polsce wyniosła 91 mln zł. Oznacza to, że wzrosła o 10 proc. w stosunku do 2014 roku. To wciąż relatywnie niewiele. Chociaż do niedawna wartość kategorii rosła konsekwentnie, ale powoli, głównie dzięki droższym produktom, teraz segment rozwija się już szybciej, bo dwucyfrowo. Marki inwestują w działania marketingowe i promocje, dzięki czemu przekonują do siebie nowych konsumentów. Największy udział w rynku ma biały rum. Równocześnie jest on najszybciej rosnącą podkategorią w tym segmencie. Co ciekawe, Polacy deklarują, że piją rum rzadko i nieregularnie, co może oznaczać, że konsumenci najprawdopodobniej nie zawsze mają świadomość, że napój, który zdarza im się pić, to rum. Często bowiem kojarzą ten gatunek alkoholu wyłącznie z jego złotą wersją, niekoniecznie zaś z rumem białym, bardzo często wykorzystywanym do drinków.

Biała siła

Ponad połowę wartości rumu w Polsce stanowi segment rumów białych, dlatego też w zeszłym roku firma Diageo Polska zdecydowała się na wprowadzenie wariantu białego rumu pod banderą marki Captain Morgan. – To najwyższej jakości rum. Jest idealny, aby rozkoszować się nim o każdej porze roku – przekonuje Julita Jastrzębska, menadżer ds. marki Captain Morgan w firmie Diageo Polska. Potwierdza ona, że obecnie segment białych rumów rośnie rok do roku dwucyfrowo i jego dynamika jest najwyższa ze wszystkich segmentów. – Wierzymy, że ta tendencja się utrzyma między innymi dzięki rumowi Captain Morgan White – podkreśla. Ekspertka zwraca też uwagę, że bardzo popularne staje się wzbogacanie rumu poprzez dodanie do niego egzotycznych przypraw i naturalnych aromatów. Efektem jest alkohol, którego smak jest bogaty. Taki rum nadaje się do drinków, można też pić go z lodem. Określa się go mianem spiced. – Ten segment jest drugi co do udziałów w kategorii i powiększa się z roku na rok. Duże znaczenie w tym segmencie ma nasz flagowy wariant rumu – Captain Morgan Spiced Gold – wskazuje Jastrzębska.

Pijemy więcej

Jak wynika z raportu „Rynek napojów alkoholowych w Polsce” przygotowanego przez KPMG, popularność drinków opartych na rumie w kanale on-trade oraz duża dostępność światowych marek białego rumu w sklepach (także w popularnych kanałach, jak dyskonty) wskazywałyby, że pijemy go częściej, niż wynika to z deklaracji. Z drugiej strony na rynku są dostępne produkty nawiązujące smakiem i wyglądem opakowania do rumu, które jednak de facto rumem nie są. – Perspektywy wzrostu segmentu są na poziomie około 2-3 proc. rocznie. Korzystnie na sprzedaż rumu wpływa coraz większa popularność koktajli i drinków oraz podróże – komentuje Iga Wasilewicz ze Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. – Przewidujemy, że na popularności będą zyskiwać rumy aromatyzowane. Dobre perspektywy wzrostu rysują się też przez rumem białym, wykorzystywanym często do koktajli – dodaje.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.