27.01.2021/14:07

Rynek sprzedaży hurtowej FMCG zaliczył spadek w 2020 r. Perspektywy na kolejne lata nie wyglądają dobrze

Rynek handlu hurtowego żywnością i kosmetykami w Polsce wyróżniają niskie prognozowane dynamiki wzrostu. Po szacowanym spadku 1,4 proc. w 2020, według prognoz PMR, w latach 2021-2026 skumulowany wzrost wyniesie 4,8 proc.

Magdalena Filip, Senior Retail Analyst w firmie PMR wskazuje, że problemem dla rynku hurtowego jest malejąca liczba małych, niezależnych sklepów ogólnospożywczych, czyli tradycyjnych klientów hurtowni. - Spadek liczby sklepów stanowi dodatkowy problem dla hurtowni prowadzących swoje sieci franczyzowe, którym coraz trudniej pozyskiwać nowych franczyzobiorców - wyjaśnia.

Z danych GUS wynika, że w latach 2009-2019, liczba sklepów ogólnospożywczych (we wszystkich formatach) w Polsce zmalała o 35,2 tys. Według PMR, w tym samym okresie zamknięto aż 43,7 tys. małych sklepów. - Niewielkim pocieszeniem dla hurtowni jest fakt, że przybywa sklepów typu convenience, które stanowią nowoczesny format małych sklepów – mówi Magdalena Filip. I dodaje, że jednocześnie stale rośnie siła sieci sklepów wielkopowierzchniowych, przede wszystkim dyskontów oraz supermarketów proximity.

– Jednak tego typu firmy w znacznym stopniu zaopatrują się często bezpośrednio u producentów i dystrybutorów, negatywnie wpływa to na rynek hurtowy. Prognozy kanałów rynku spożywczego oraz te dotyczące liczby sklepów wskazują, że sytuacja ta nie ulegnie zmianie w okresie objętym prognozą (do 2026 r. – red.) – wskazuje ekspertka PMR.

Pandemia COVID-19 nie odznaczyła się szczególnie mocno na rynku hurtowym FMCG, dla którego głównym klientem jest kanał spożywczy. Sprzedaż artykułów spożywczych w dobie pandemii koronawirusa cieszy się stosunkowo wysokim popytem, co było szczególnie widoczne w pierwszym okresie jej trwania.

- Ewentualne spowolnienie tempa gospodarczego, dalszy spadek siły nabywczej na skutek wprowadzonych restrykcji rządowych, nastrojów konsumenckich czy też wzrost bezrobocia mogą wpłynąć na zmniejszenie wydatków domowych na konsumpcję, a poprzez to na wielkość sprzedaży spółek hurtowych. Obserwowaliśmy otwieranie się graczy hurtowych (m.in. Makro, Selgros) na obsługę klientów indywidualnych, ale trzeba podkreślić, że proces ten zaczął się już przed pandemią, która jedynie umocniła tę tendencję. Formatem Cash & Carry zainteresował się ostatnio Topaz – wylicza Magdalena Filip.

Swój koncept łączący dyskont z hurtownią Cash & Carry rozwija dość szybko sieć Carrefour, która w Polsce ma już dziewięć placówek Supeco, ale w Rumunii ma ich już blisko 30.

- Zdecydowanie jest to trudniejszy rok dla spółek nastawionych na dostawy do rynku HoReCa. Dostawy do gastronomii generowały niecałe 7 proc. sprzedaży na rynku hurtowym żywności, napojów i wyrobów tytoniowych w 2019 r., a 2020 r. przyniósł skurczenie się tego udziału – podsumowuje analityczka firmy PMR.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także