S&P obniża prognozy dla Maxima Grupe. Pozycji firmy zagraża m.in. ekspansja Lidla
Agencja ratingowa S&P Global Ratings obniżyła prognozy dla Maxima Grupe ze stabilnych na negatywne, jednocześnie utrzymując ratingi na poziomie BB+. Ekspertów niepokoi wolniejsze od zakładanego tempo spłacania długów. Prognozy zakładają rosnącą presję konkurencyjną ze strony sieci Lidl.
Analitycy agencji S&P Global Ratings obniżyli prognozy dla Maxima Grupe, właściciela m.in. sieci supermarketów Stokrotka. Grupa wolniej niż oczekiwano zmniejsza zadłużenie, mimo stabilnych wyników operacyjnych notowanych w 2020 r. Eksperci przewidują ponadto, że problemy ze spłacaniem pożyczek będą wpływać na bieżące ratingi w okresie 2020-2021 r. a współczynnik funduszy z operacji (FFO) w relacji do długu pozostanie w tym okresie poniżej przyjętego progu 30 proc.
Agencja zweryfikowała swoją prognozę dla Maxima Grupe ze stabilnej do negatywnej. To wynik przewidywań, że w najbliższych 12-18 miesiącach skorygowany wskaźnik zadłużenia oraz współczynnik FFO „utkną” na poziomie odpowiednio 27 proc. i 29,5 proc. Prognoza odzwierciedla ponadto pogląd analityków, że spowolnione spłacanie zadłużenia może zaważyć na sile finansowej jedynego udziałowca spółki – Vilniaus Prekyba.
Firma musi się liczyć z narastającą konkurencją, m.in. ze strony Lidla, który w 2021 r. będzie obecny we wszystkich Krajach Bałtyckich. Na rodzimym rynku Maxima Grupe, czyli Litwie, pojawienie się Lidla spowodowało już utratę udziałów w rynku z 33 proc. w 2019 r. do 32 proc. w 2020 r.
1 komentarz
-
23.11.2020
Na Liwie Lidl to jedynie ciekawostka, sklep z paroma produktami niemieckimi, których nie ma w innych zdecydowanie lepiej zaopatrzonych marketach. Niestety Maxima na Litwie a Stokrotka, należąca do tej sieci w Polsce to przepaść na korzyść tej pierwszej. Maxima to kilka formatów oznaczonych znakami X. XX, XXX w zależności od wielkości sklepu. Wszystkie są dobrze zaopatrzone, czego nie można powiedzieć o Stokrotkach, które mają w zasadzie tylko podstawowe produkty. Szkoda, że Litwini nie przejęli innej większej sieci w Polsce ... a była taka okazja, niestety stracona.
17