17.05.2014/12:45

Sezon na lody

Przed nami trzy kluczowe miesiące dla branży lodowej. W przededniu sezonu warto sobie odświeżyć wiedzę na temat tej, jakże atrakcyjnej z punktu widzenia szukających ochłody klientów, kategorii.

1. Sprzedaż rośnie

To prawda, w 2013 roku rynek ten urósł o 5,4 proc. w ujęciu wartościowym. Uwaga małe sklepy! Największą sprzedaż zanotowały lody impulsowe, najlepiej rotujące w waszych placówkach i ten trend ma się utrzymać i w tym roku. Lody w opakowaniach familijnych radziły sobie nieco słabiej (spadek o niespełna 1 proc.). Niemniej, choćby z uwagi na ciekawe nowości, które ostatnio trafiły do dystrybutorów, warto przejrzeć katalogi i zamówić najciekawsze pozycje. Pamiętajmy o multipakach – ten stosunkowo nowy format opakowań, obiecująco pnie się do góry w rankingach sprzedaży.

2. Sporo innowacyjnych nowości

Ten sezon jest szczególnie ważny dla kilku graczy. Zaczynając od Nestlé Polska, firma właśnie powraca z marką Nestle Schöller, uchodzacą za „eksperta wśród lodów”. To duże wydarzenie w życiu firmy, która będzie wspierać swoje produkty w telewizji, prasie oraz internecie. Będą też nowe smaki, np. w obrębie popularnej marki Cortina i Manhattan. Nie próżnuje Unilever Polska, właściciel Algidy: do oferty Magnum dołączyły kolejne unikatowe smaki – miętowy i Marc de Champagne, popularny Big Milk ma nową odsłonę w postaci śmietankowo­‑waniliowego loda w kakaowym ciasteczku, ciekawostką dla najmłodszych będzie Calippo o smaku gumy do żucia. Obchodząca 35­‑lecie firma PPL Koral (z tej okazji ruszyła wielka promocja konsumencka) wprowadza do sprzedaży gratkę dla fanów swoich wyrobów – lody familijne pod nową marką Koral Lody jak Dawniej. To produkty bazujące na tradycyjnych recepturach, w opakowaniach w stylu retro. Grycan stawia na sprawdzone smaki, zwracając uwagę konsumentów na kolekcję sorbetów produkowanych z owoców i świeżo wyciskanych soków. Dla dbających o linię ciekawostką będą lody jogurtowe, produkowane na bazie świeżego jogurtu z żywymi kulturami bakterii probiotycznych. Minikatalogi wiodących producentów na ten sezon opublikowaliśmy w kwietniowym wydaniu „WH” oraz w e­‑wydaniu na stronie www.wiadomoscihandlowe.com.pl. Można tam znaleźć wiele informacji na temat oferty wiodących firm.

3. Wsparcie marketingowe

Wśród producentów lodów nie brakuje firm dysponujących dużymi budżetami. Wiodący gracze inwestują, szczególnie latem, w kampanie telewizyjne, prasowe, prowadzą działania w internecie i mediach społecznościowych. O tym, jak solidnie podchodzą do tematu, świadczy choćby wysoka jakość materiałów POS kierowanych do placówek handlowych. Warto, by detalista zrobił użytek z tych materiałów – przede wszystkim w widocznym miejscu wywiesił naklejkę ze zdjęciami produktów i aktualnymi cenami. Pamiętajmy, że ubiegły sezon był dla branży szczególnie nieudany z uwagi na kiepską pogodę. By odbić sobie spadki, w tym roku firmy szczególnie będą się starać.

4. Nabywca nie idzie tylko za ceną

Producenci przyznają, że z jednej strony w segmencie impulsowym widać wzrost sprzedaży lodów złotówkowych (za 1 zł), a w familijnym – tych poniżej 9,99 zł; z drugiej strony, rozwija się segment lodów droższych, o bardziej wyrafinowanych smakach. Najlepiej radzą sobie firmy, którym udało się połączyć cenę z wysoką jakością. A ponieważ zakłady są doinwestowane, udaje się to coraz większej liczbie graczy.

5. Jasno sprecyzowane gusty

Detalistów, którzy mają bardzo ograniczoną ilość miejsca w zamrażarce, zapewne ucieszy fakt, że Polacy, choć uwielbiają nowości, mają mocno określone preferencje smakowe – od lat rankingi sprzedaży otwierają wanilia, truskawka i czekolada. Na te warianty postawmy w pierwszej kolejności, ale w miarę możliwości, zróbmy ukłon w stronę klientów, którzy mają nieco bardziej wybredny gust. A jest w czym wybierać – na rynku mamy nawet lody o smaku szampana... Niezależnie od tego, ile referencji trafi do bonety i jaki będzie smak produktów, w zamrażarce bezwzględnie musi panować porządek.


Wysyp nowości w każdym segmencie

Algida przygotowała na ten sezon wiele nowości. Wprowadzamy dwa smaki Magnum. Magnum Silver to lód o smaku Marc De Champagne w mlecznej czekoladzie ze srebrną polewą. Magnum Mint to kremowy lód miętowy w mlecznej czekoladzie obsypanej karmelizowanym cukrem. Dla fanów Big Milka mamy przekąskę Big Milk Cookie. To lód o smaku śmietankowo-waniliowym w dwóch kakaowych ciasteczkach. Proponujemy też lody śmietankowe Big Milk Kubełek. Cookie Panther zawierają biszkopty, Choco Zebra – sos czekoladowy, a Fruity Parrot – sos truskawkowy. Dla dzieci mamy Max Calippo Bubble Gum – wyciskany lód wodny o smaku gumy do żucia. Algida poszerza ponadto portfolio multipacków o kolejne warianty: Multipack Funny Finger, Multipack Big Milk Cookie Extra oraz Multipack Happy Mix. Dla fanów Algidy Śmietankowej Trio przygotowaliśmy lody w trzech smakach. Algida Śmietankowa Trio Caribiana to połączenie śmietanki z wyrazistymi smakami: czekoladowym oraz kokosowym z płatkami kokosowymi. W segmencie premium, z myślą o wielbicielach Carte d’Or, stworzyliśmy nowy wariant Strawberry Meringue – to kompozycja lodów waniliowych i truskawkowych, oblanych sosem truskawkowym z kawałkami bezy pokrytej białą czekoladą. Mamy też Carte d’Or Walnut o smaku orzechów włoskich z dodatkiem skarmelizowanych orzechów.

Paulina Walendzik, specjalista ds. projektów sprzedażowych, Unilever Polska



Koktajlowe w każdej zamrażarce

W tym sezonie detaliści powinni szczególnie zwrócić uwagę na zaopatrzenie bonet w niektóre produkty z oferty PPL Koral. Z lodów impulsowych wyróżniają się: nowa linia lodów Grand Gold, Grand Gold Baton Lodowy, bestsellerowa seria Top Milker oraz Oskar. Z lodów wodnych, szczególnie lubianych przez dzieci, nie może zabraknąć takich pozycji, jak Frutti z cząstkami owoców, lodów Świderek oraz Jocker i sorbetów Solo. Z oferty lodów familijnych rekomenduję nową linię Top Milker w opakowaniach 1 l, lody Grand 0,9 l oraz nowość pod marką Bracia Koral – lody jak dawniej. To najwyższej jakości produkty w konkurencyjnych cenach. Oczywiście nie wyobrażam sobie, by w którymś ze sklepów nie było lodów Koktajlowych, które od lat są hitem sprzedażowym.

Mariusz Jurek, dyrektor generalny PPL Koral



Anna Terlecka

Wiadomości Handlowe, Nr 5 (135) Maj 2014

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.