19.01.2014/13:35

Sieć To Tu Supermarket stawia na partnerstwo

W sieci To Tu Supermarket wypłaty z tytułu rabatu retro sięgają nawet 30 000 zł kwartalnie. I to na Warmii i Mazurach – jednym z najuboższych regionów w kraju.

Gdy przed dwoma laty Adam Bernaciak, właściciel największej lokalnej firmy dystrybucyjnej Aber, powołał do życia spółkę Detal W­‑M i stworzył sieć To Tu Supermarket, chętnych do współpracy miał wielu. Franczyza była „miękka”, zobowiązania detalistów wobec franczyzodawcy prawie żadne – natomiast korzyści wymierne. Tańszy towar, pewność dostaw od silnego dystrybutora, wsparcie logistyczne i pomoc organizacyjna. – Dość szybko przekroczyliśmy pułap 200 placówek. Postanowiliśmy jednak zrobić selekcję i zrezygnować ze słabszych płatników. Dziś do sieci należy około 150 sklepów – opowiada Bernaciak.

Budowanie partnerstwa

Nieprzypadkowo używa pojęcia „my”, bowiem członkowie sieci mają wymierny wpływ na funkcjonowanie spółki franczyzowej. Mogą uczestniczyć w posiedzeniach rady nadzorczej i wyrażać swoje opinie. Sklepy To Tu Supermarket są z reguły placówkami osiedlowymi z szeroką ofertą handlową. Hurtownia Aber uczestniczy w ogólnopolskiej Grupie MPT, dlatego od początku dostawcy chętnie podpisywali z nią umowy, mieli bowiem gwarancję odbioru dużych partii towaru w rozsądnych cenach. – Zarówno my, jak i dostawcy, staramy się, aby oferta w sklepach była lepsza niż ta z Eurocashu. Widać, że obu stronom zależy na tym, aby dystrybucja – tak hurtowa, jak i detaliczna – nie została zdominowana przez jeden podmiot. Eurocash wymusza na nas szereg promocji i czasami powoduje, że niektórzy dostawcy się wycofują, jednak większość nadal chce z nami współpracować. Także dlatego, że staramy się, aby jakość oferty handlowej i serwis dla sklepów były na jak najwyższym poziomie – kontynuuje Adam Bernaciak.

Reinwestować retro

Sieć zrzesza sklepy różnej wielkości, liczące od 60 do ponad 300 mkw. powierzchni sprzedaży. Te najmniejsze oferują minimum 3000 produktów, największe zaś ponad 10 000. Detaliści właściwie nie ponoszą żadnych kosztów z tytułu uczestnictwa w sieci (ani wpisowego, ani opłat bieżących), a ewentualna rezygnacja nie jest zagrożona karami umownymi, jak to bywa w wielu innych systemach franczyzowych.

Przystąpienie do sieci poprzedza wizyta w sklepie przedstawiciela organizatora, który ocenia możliwości placówki, jej sytuację finansową, szanse rynkowe. Istotnym elementem tej oceny jest możliwość sprzedaży produktów świeżych, mięsa, wędlin, nabiału, które w założeniu mają być wizytówką sieci. Podpisywana jest umowa o współpracy handlowej, przewidująca oszyldowanie sklepu logo To Tu Supermarket i określająca zasady wypłaty upustów w systemie kwartalnym. Sięgają one od 5000 do nawet 30 000 zł. – Namawiamy partnerów detalicznych do przeznaczania tych środków na rozwój ich biznesów. Na wyposażenie, remonty, unowocześnienie placówek. Nie stosujemy przymusu, większość detalistów sama doskonale rozumie, że inwestycje są konieczne. Tym bardziej iż w takich sytuacjach mogą liczyć na nasze wsparcie i pomoc organizacyjną – podkreśla Bernaciak.

Tajemniczy klient sprawdza wiedzę

Istotnym elementem współpracy z detalistami są szkolenia. Wdrażanie opracowanej dla potrzeb sieci księgi standardów wymaga od właścicieli i sklepowych załóg sporych umiejętności. Wiedza pozyskana podczas szkoleń jest natomiast na bieżąco weryfikowana w sklepach podczas badań typu tajemniczy klient.
Spółka Detal W­‑M planuje od początku 2014 roku wprowadzić jednolity system komputerowy. Oznacza to spore ułatwienie nie tylko dla franczyzodawcy, ale i dla właścicieli sklepów, którzy będą mogli precyzyjniej niż dotąd nadzorować funkcjonowanie swoich palcówek. Drugim ważnym zadaniem ma być namówienie detalistów do pełnej zmiany wizualizacji sklepów.



(WN)

Wiadomości Handlowe, Nr 1 (131) Styczeń 2013

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.