Sieci handlowe czują poprawę koniunktury w handlu detalicznym
Ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym kształtuje się w lutym na poziomie plus 7,0 (plus 6,3 w styczniu). Poprawę koniunktury sygnalizuje 16,6% badanych przedsiębiorstw, pogorszenie – 9,5% (przed miesiącem odpowiednio 16,3% i 10,0%). Pozostałe podmioty uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie - podał Główny Urząd Statystyczny.
Diagnozy sprzedaży są korzystne, ale ostrożniejsze niż w styczniu. Odpowiednie prognozy są nieznacznie optymistyczne, po pesymistycznych przewidywaniach formułowanych przed miesiącem. Bieżąca sytuacja finansowa oceniana jest w niewielkim stopniu negatywnie. Prognozy w tym zakresie są nieco mniej niekorzystne. Stan zapasów tow arów jest nadal uznawany za nadmierny. Poziom zamówień towarów u dostaw ców może pozostać bez zmian. Możliwy jest niewielki wzrost zatrudnienia, bardziej znaczący od zapowiadanego przez przedsiębiorców od czerwca 2008 r. Dyrektorzy firm przewidują wzrost cen.
W prezentowanych branżach handlowych diagnozy koniunktury są zróżnicowane. Pozytywne oceny zgłaszane są przez przedstawicieli branż: tekstylia, odzież, obuwie (plus 12,4 w lutym br., plus 11,3 w styczniu), pojazdy samo- chodowe (plus 12,4 w lutym br., plus 9,3 miesiąc wcześniej) oraz żywność (plus 3,9 w lutym br., plus 3,2 w stycz- niu). Jedynie dyrektorzy firm z branży artykuły gospodarstwa domowego ogółem oceniają koniunkturę negatywnie (minus 6,4 w lutym br., plus 6,6 przed miesiącem).
W podziale na klasy wielkości, w lutym negatywne oceny ogólnego klimatu koniunktury zgłaszane są jedynie przez jednostki o liczbie pracujących od 10 do 49 osób. Przedstawiciele pozostałych przedsiębiorstw oceniają koniunkturę pozytywnie.
13