21.05.2018/10:23

Sieci handlowe wydają coraz więcej na reklamę. Wydatki napędza zakaz handlu w niedziele

W I kwartale br. wydatki reklamowe spożywczych sieci handlowych wzrosły rok do roku o prawie 13 proc. Nakłady na reklamy w radiu zbliżają się do tych w telewizji, natomiast maleją wydatki w prasie i na outdoorze. Najwięcej wydaje Lidl Polska, a procentowo najwyższy wzrost nakładów zanotował Kaufland – pisze portal wirtualnemedia.pl.

Spożywcze sieci handlowe w minionym kwartale przeznaczyły na reklamy w tradycyjnych mediach (bez internetu) br. 409,4 mln zł, czyli 12,6 proc. więcej niż w tym samym okresie ub.r. - wynika z analizy wirtualnemedia.pl (na podstawie danych cennikowych Kantar Media, bez rabatów).

Warto zaznaczyć, że w marcu zaczął obowiązywać ustawowy zakaz handlu w wybrane niedziele i wielu detalistów skupiało komunikację na tym aspekcie. Biedronka informowała, że jej sklepy są dłużej czynne w dni poprzedzające niedziele wolne od handlu, a Lidl zaczął promować ofertę „Tania sobota”. Właściciele sieci sklepów, podobnie jak przed rokiem, najwięcej wydali na reklamy w telewizji - 192,4 mln zł. Zwiększyli je w porównaniu do roku ub. o 12,6 proc.

Drugim najchętniej wybieranym kanałem komunikacji było radio, na które przeznaczono 186,8 mln zł. To 19,2 proc. więcej niż rok temu. Różnica między wydatkami na telewizję i radio zmalała w skali roku z 14,1 mln zł do 5,6 mln zł.

W innych kanałach komunikacji sieci handlowe inwestują już znacznie mniej. Na reklamę outdoorową przeznaczyli w tym roku 13,8 mln zł, czyli 17,9 proc. mniej niż przed rokiem. Magazyny zarobiły na ich reklamach nieco ponad 9 mln zł (spadek o 35,2 proc.), a dzienniki - 3,7 mln zł (11,3 proc. mniej w skali roku).

Na reklamy w kinach sieci handlowe wydały w tym roku 2,7 mln zł, a na indoor - 904,2 tys. zł. Widoczny w przypadku kina tak znaczący wzrost (ponad 310 proc.) nie jest tak oczywisty, ponieważ Kantar zmienił na początku br. metodologię monitoringu reklam kinowych, dlatego trudno wprost szacować w tym przypadku dynamikę.

Liderem wydatków reklamowych wśród spożywczych sieci handlowych jest Lidl Polska, który zwiększył wydatki rok do roku o 16,8 proc. - z 145,6 mln zł do 170,1 mln zł. Ten detalista inwestuje we wsparcie marki w mediach tyle co trzech kolejnych reklamodawców w tej branży łącznie.

Wicelider rankingu, Jeronimo Martins Polska (właściciel sieci Biedronka) przeznaczył na reklamy w mediach 75,4 mln zł (wzrost o 20,9 proc.), a trzeci pod tym względem Kaufland zwiększył wydatki o 55 proc., do 47,4 mln zł. Kaufland na początku marca br. rozpoczął nową kampanię pod hasłem „Spotkajmy się przy ladzie”. Media na reklamach Carrefour Polska zarobiły 41,3 mln zł (10,3 proc. więcej niż w pierwszym kwartale ub.r.), a na reklamach Tesco Polska - 22,5 mln zł (4,2 proc. więcej niż rok temu).

Pełny tekst i więcej danych na: wirtualnemedia.pl

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.