23.05.2018/12:56

Silny spadek dynamiki sprzedaży w sklepach! Zakaz handlu ograniczył wzrost sprzedaży w kwietniu?

Zgodnie z opublikowanymi dzisiaj danymi GUS sprzedaż detaliczna w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zwiększyła się w kwietniu w cenach bieżących o 4,6 proc. r/r wobec wzrostu o 9,2 proc. r/r w marcu, co było wyraźnie poniżej konsensusu rynkowego (8,1 proc.) i prognozy analityków Credit Agricole (8,2 proc.). Dynamika sprzedaży liczonej w cenach stałych wyniosła w kwietniu 4,0 proc. wobec 8,8 proc. w marcu.

Według Jakuba Borowskiego, głównego ekonomisty Credit Agricole Bank Polska zmniejszenie realnej dynamiki sprzedaży detalicznej wynikało przede wszystkim z silnego spadku sprzedaży w kategoriach "żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (spadek o 10,4 proc. r/r wobec wzrostu o 13,8 proc. r/r w marcu) oraz "sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach” (spadek o 1,9 proc. r/r wobec wzrostu o 17,4 proc. r/r w marcu).

- Znacząco niższe tempo wzrostu sprzedaży detalicznej w tych kategoriach wynikało w głównej mierze z ustąpienia pozytywnego efektu związanego z przesunięciem terminu świąt Wielkiejnocy względem ub. r. W 2018 r. okres przedświątecznych zakupów miał miejsce w ostatnich dwóch tygodniach marca, natomiast w 2017 r. czas ten przypadł na pierwsze dwa tygodnie kwietnia – komentuje Jakub Borowski.

Jak podkreśla ekspert dynamika sprzedaży detalicznej w kwietniu ukształtowała się na poziomie znacząco niższym od prognozy CABP. - Prognoza ta uwzględniała wpływ wcześniejszych świąt Wielkiejnocy na sprzedaż detaliczną, szacowany na podstawie zmienności całkowitej sprzedaży detalicznej oraz sprzedaży w w/w kategoriach obserwowanej w marcu i kwietniu w poprzednich latach. Sugeruje to, że do pogłębienia spadku dynamiki sprzedaży przyczyniły się ograniczenia w handlu związane z wprowadzeniem niedziel niehandlowych. W kwietniu cztery z pięciu niedziel były niehandlowe, podczas gdy w marcu niehandlowe były tylko dwie niedziele. Na istotny negatywny wpływ rosnącej liczby niedziel niehandlowych na dynamikę sprzedaży wskazują również relatywnie silne – na tle minionych lat - spadki sprzedaży w w/w kategoriach w kwietniu w przypadkach, w których święta podbijały sprzedaż w marcu – wyjaśnia główny ekonomista Credit Agricole Bank Polska.

I dodaje: - Ze względu na silne wahania udziału w/w kategorii w sprzedaży ogółem pomiędzy poszczególnymi miesiącami trudno precyzyjnie oszacować wpływ zakazu handlu na dynamikę sprzedaży. Nasze ostrożne szacunki wskazują, że efekt rosnącej liczby niedziel niehandlowych przyczynił się do obniżenia rocznej dynamiki sprzedaży w kwietniu w porównaniu z marcem o 1 pkt proc. Uważamy zatem, że sugerowane w badaniach rynku wzrost obrotów w sklepach w soboty, w piątki oraz w czwartki oraz zwiększenie sprzedaży internetowej nie skompensowały w pełni negatywnego wpływu rosnącej liczby niedziel niehandlowych na kwietniową sprzedaż.

Jednocześnie 3-miesięczna średnia ruchoma dla dynamiki sprzedaży w cenach stałych utrzymała się w kwietniu na wysokim poziomie (6,8 proc. r/r wobec 8,1 proc. w marcu i 6,9 proc. w lutym). Silny trend wzrostowy można również zaobserwować w przypadku dynamiki sprzedaży detalicznej po wyłączeniu sprzedaży w kategoriach "żywność, napoje i wyroby tytoniowe” i "sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach” (11,2 proc. wobec 5,1 proc. w marcu i 9,9 proc. w lutym). - Dane te sygnalizują, że mimo zakazu handlu dynamika sprzedaży detalicznej w najbliższych miesiącach utrzyma się na wysokich poziomach – wskazuje Jakub Borowski.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • czytelnik 24.05.2018

    Jak to, przeciez jeszcze kilka tygodni temu pisaliscie, ze sprzedaz i konsumpcja wystrzeliliy w gore? Wiec jak jest w koncu?

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.