16.03.2014/16:47

Skok na wyższą półkę

Polak wystawia na świąteczny stół to, co ma najlepszego. Podobnie postępują producenci i handel. Odstępstwo od tej reguły kończy się utratą zysków.

Z wielkanocnej koniunktury najbardziej skorzystają producenci i dystrybutorzy mocnych trunków, bo wódka i inne mocne alkohole kupowane są wówczas również na prezenty.
Kluczem do „wyciśnięcia” ze świątecznego sezonu, ile się da, jest zróżnicowana oferta. Priorytetem jest więc zapewnienie nabywcom jak najszerszego asortymentu – zarówno pod względem rodzaju, jak i ceny. Kto zaryzykuje i kupi droższy towar, ten może liczyć na wyższy zysk.

Butelka plus gadżet
Producenci radzą, żeby wybierać produkty z tzw. wartością dodaną (np. ze szklaneczką do whisky). – Wielkanoc to ważny okres dla firm z branży alkoholowej. Towarzyszy mu drugi po świętach Bożego Narodzenia szczyt sprzedażowy. Wzrasta wówczas zainteresowanie wszystkimi kategoriami, od wódek, przez whisky po wina. Konsumenci chętniej sięgają po ekskluzywne produkty. W te święta marki Jameson, Chivas Regal, The Glenlivet i Ballantine’s przyciągną uwagę bogatą ofertą opakowań z wartością dodaną w atrakcyjnych cenach – mówi Katarzyna Groszek, communications manager w Pernod Ricard Polska.
Wyróżnikiem nie musi być gadżet dołączony do butelki, ale równie dobrze sama butelka. Zwłaszcza jeśli jej kształt lub etykieta przyciągają wzrok. – Stumbras jest coraz bardziej znaną i chętnie kupowaną marką wśród droższych wódek. Konsumenci doceniają i smak, i nowoczesne wzornictwo, i atrakcyjne promocje – mówi Joanna Gemza, brand manager MV Poland.
W portfolio Brown­‑Forman Polska na uwagę zasługuje kilka produktów. – Z propozycji rodem z Ameryki jest to Woodford Reserve, ceniony na świecie superpremium bourbon, produkowany ręcznie w małych partiach. Inną propozycję stanowi Gentleman Jack Rare Tennessee Whiskey, łagodniejsza wersja Jack Daniel’s Tennesse Whiskey. Z propozycji europejskich na wyróżnienie zasługuje The Macallan, jedna z najlepszych whisky single malt. Warto też sięgnąć po likier Chambord – mówi Katarzyna Rzepecka, senior brand manager w Brown­‑Forman Polska. Z wódek rekomenduje Finlandię Platinum, dostępną również w tubie prezentowej. – Każda butelka opatrzona jest zawieszką z indywidualnym numerem. To pomysł na prezent dla osób ceniących najwyższą jakość – rekomenduje Rzepecka.
CEDC wprowadza nowe produkty. – Wśród nich są nalewki Spolica: Śliwkowa i Czarna Porzeczka oraz najnowsze smaki Absolwenta: Grejpfrutowy oraz Jabłko z Miętą. Ponadto nasi przedstawiciele handlowi zbierają zamówienia od handlowców na asortyment i materiały POS – mówi Agnieszka Boryś, specjalista ds. brand PR w CEDC.
Przed świętami zainteresowanie klientów przenosi się o półkę wyżej, czyli ci, którzy kupowali alkohol ze średniej półki cenowej, sięgają do segmentu premium, zaś konsumenci produktów premium – po jeszcze bardziej ekskluzywne wyroby. – Alkohole ultrapremium, takie jak Ciroc, są magnesem na klientów, którzy kupują również produkty delikatesowe z innych kategorii – mówi Grzegorz Wadecki z Diageo.

A może coś... słabszego
Świąteczna konsumpcja sprzyja także sprzedaży wina. I tu rośnie popyt na droższe warianty. Uwaga konsumentów przenosi się z win w cenie do 20 zł za butelkę na dwukrotnie droższe i zdecydowanie droższe (po około 60­‑70 zł). – Przed Wielkanocą szczególnie wzrasta sprzedaż win powyżej 20 zł – ocenia Karolina Kamińska z Domain Menada, polecając na świąteczny stół włoskie wina musujące Jean­‑Pierre Hottinger i lekko wytrawne Mezzek Sauvignon Blanc & Pinot Gris. Natomiast Zuzanna Kaczanowska, brand manager wines w Ambrze dodaje: – Wielkanoc to drugie najważniejsze święto w roku, którego uroczysty charakter podkreśla także odpowiednio dobrany zestaw win. Na takie okazje polscy konsumenci najchętniej wybierają wina stołowe w cenie 20­‑30 zł za butelkę, których dynamika wzrostu sprzedaży w tym okresie utrzymuje się na poziomie 50­‑60 proc.
W ofercie Ambry znajdują się wina El Sol, jak i szczepowe wina kalifornijskiej marki Sutter Home.
Również zdaniem Katarzyny Groszek z Pernod Ricard Polska święta to dobry moment, by zamówić produkty z wyższej półki: – Konsumenci wychodzą z założenia, że w tym czasie warto włożyć do koszyka dobre wino, które sprawdzi się zarówno jako upominek, jak i uzupełnienie świątecznego menu. Polecam uniwersalne wina, np. czerwone Jacob’s Creek Shiraz Cabernet lub białe Jacob’s Creek Chardonnay – mówi Katarzyna Groszek.

Kompetencje sprzedawcy
W sprzedaży win prym wiodą duże sieci handlowe, choć klientów odbierają im sklepy specjalistyczne. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że można w nich liczyć na fachową poradę sprzedawców. Jeśli chodzi o wina jakościowe, Radomir Sejdak z CEDC poleca nagradzaną markę Turning Leaf. W ofercie dystrybutora jest także popularne Carlo Rossi.
Linia Celebro, którą na święta proponuje Jantoń, obejmuje cztery półwytrawne wina: białe z Hiszpanii i Francji, czerwone z Argentyny i Włoch oraz półsłodkie wino z Francji. – Sprawdzą się one na stole, podkreślając walory smakowe wielkanocnych potraw – mówi Monika Kania z Jantonia.
Dystrybutor Amazis.net stawia na ofertę w dobrej cenie. – Polski konsument analizuje etykiety. Dowiaduje się, że wyższa półka jakościowa nie zawsze oznacza wyższą półkę cenową. W ten trend wpisuje się oferta morawskich win jakościowych od Amazis.net. Na uwagę zasługuje nowość – Chateau Bzenec Bzenecká Lipka. To półwytrawne wino szczepowe o harmonijnym smaku oraz zdecydowanych miodowo­‑kwiatowych aromatach – opisuje Zuzanna Szymańska, marketing & PR director Amazis.net.

Hubert Wójcik

Wiadomości Handlowe, Nr 3 (133) Marzec 2014

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.