21.05.2015/17:15

Soki i napoje: słodko, ale zdrowo

Wszechobecny w branży spożywczej trend prozdrowotny dotarł ostatnio na półkę z napojami dla dzieci. Producenci ograniczają zawartość cukru, rezygnują też ze sztucznych barwników i konserwantów.

Producenci od dłuższego czasu reklamują napoje dla dzieci, odwołując się do naturalności i niskiej kaloryczności produktów. To konieczność, bo większość rodziców uważa, że w codziennej diecie ich dzieci jest zbyt dużo cukru i konserwantów. – Także dzieci coraz częściej zwracają uwagę na to, by pić zdrowe napoje – dodaje Dorota Liszka, reprezentująca Maspex Wadowice. Z markami Kubuś i Kubuś Play firma jest niekwestionowanym liderem kategorii soków, nektarów, napojów dla dzieci oraz wody smakowej Kubuś Waterrr.

Dopłacą za jakość

Jeśli dziecko może samo wybrać coś do picia, zwróci uwagę na smak i atrakcyjne opakowanie z kolorową grafiką i rozpoznawalnym, lubianym bohaterem. – Malina, truskawka, pomarańcza to owoce, które dzieci lubią najbardziej. Z drugiej strony młodzi konsumenci chcą czegoś nowego – tłumaczy przedstawicielka Maspeksu. Rodzice kupujący dzieciom napoje oprócz renomy marki i producenta kierują się tym, czy napój np. nie zawiera sztucznych barwników lub konserwantów. Liczy się też to, czy opakowanie jest wygodne w użyciu. Ten ostatni wymóg jest jednym z motorów napędowych kategorii. – Dzieci coraz więcej czasu spędzają poza domem i potrzebują produktów „na wynos” – konkluduje Dorota Liszka. Według niej ten rynek będzie się dalej rozwijać. Detaliści mogą wykorzystać trend, stawiając przede wszystkim na markowe wyroby, bo konsumenci są skłonni dopłacić więcej, jeśli wiedzą, że ich pociechy otrzymają produkt wysokiej jakości.

Latem klarowne, zimą przecierowe

Rynek soków i napojów dla dzieci stanowi ilościowo 15 proc., a wartościowo 21 proc. całego rynku soków, nektarów i napojów (źródło: Maspex za Nielsenem, marzec 2015). Oznacza to, że na takie produkty Polacy wydają rocznie ponad trzy czwarte miliarda złotych. Reprezentująca Hortex (marka Hortex Leon jest wiceliderem napojów dla dzieci) Beata Łosiak dodaje, że około 60 proc. rynku stanowią produkty przecierowe na bazie marchwi lub banana, a klarowne około 40 proc. – Popularność klarownych produktów rośnie wiosną i latem, gdy dzieci sięgają po napoje bardziej dla orzeźwienia i gaszenia pragnienia. Produkty przecierowe lepiej sprzedają się jesienią i zimą.

Soki i napoje dla dzieci muszą być przystosowane do potrzeb tej grupy. – Maluchy szczególnie lubią lekkie, poręczne kartoniki. Dzieci w wieku szkolnym preferują opakowania z praktyczną zakrętką w formie saszetki lub butelki – opisuje Beata Łosiak. Ze względu na często impulsowy zakup oraz poręczność dużym zainteresowaniem cieszą się małe opakowania 200­‑300 ml. – Młodzieży polecamy napoje Hortex w butelkach 500 ml oraz soki i nektary owocowe w butelkach 330 ml. Mniejsze opakowania są kupowane impulsowo lub z założeniem konsumpcji w drodze do szkoły albo w czasie powrotu z lekcji, zaś większe, czyli 900 ml i więcej, do zabrania do domu – mówi przedstawicielka Horteksu.

Dzieci uwielbiają Gwiezdne wojny

Aby spełnić oczekiwania konsumentów, producenci coraz częściej modyfikują skład. Na taki ruch zdecydowała się ostatnio firma Zbyszko, która wprowadziła na rynek Roko Walter Fruit oraz Roko Fun, napoje z sokami i owocowymi ekstraktami zamiast cukru. Jak tłumaczy reprezentujący firmę Dariusz Sieczak, to innowacyjne rozwiązanie, bo takie są wymogi rynku, który jest tak nasycony, że smak i ładne opakowanie to za mało, by przyciągnąć uwagę konsumentów. Z kolei Maspex postawił na wygodne opakowania oraz licencję znanego brandu. Na początku roku w ofercie pojawił się Kubuś 100% – nieprzecierowy sok w dwóch wariantach: jabłko i multiwitamina. – Produkt nie zawiera cukru i konserwantów. To porcja owoców i warzyw, którą można wszędzie ze sobą zabrać – opisuje Dorota Liszka. Z kolei w marcu na półki trafił Kubuś Waterrr z licencją Star Wars. To napoje o różnych smakach (ananas­‑truskawka, gruszka­‑limonka oraz malina­‑granat), których etykiety zdobią postacie z „Gwiezdnych wojen”. – Produkt z pewnością podbije serca dzieci. Także w marcu wprowadziliśmy napój Kubuś Lemoniada Play Malinowa. Przygotowujemy mocne wsparcie reklamowe dla naszych marek Kubuś i Tymbark, atrakcyjne promocje konsumenckie oraz działania w sklepach – kończy Dorota Liszka.

(SSZ)

Wiadomości Handlowe, Nr 5 (145), Maj 2015

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.