23.02.2017/06:52

Sprzedaż Grupy Eurocash w 2016 r. przekroczyła 21 mld zł. Zmalał jednak zysk netto

Grupa Eurocash w 2016 r. kontynuowała ponadto rozwój nowych formatów sprzedaży detalicznej pod takimi markami jak Kontigo, abc na kołach, 1minute czy Duży Ben.

– W rozwój dystrybucji produktów świeżych do Delikatesów Centrum oraz rozwój nowych formatów detalicznych zainwestowaliśmy w całym 2016 r. około 39 mln zł. Inwestycje te obciążają bieżące wyniki Grupy Eurocash, czego efektem jest niższa rentowność na poziomie EBITDA i netto, ale jesteśmy przekonani, że przyniosą one pozytywne długofalowe rezultaty. Warto zaznaczyć, że projekt Faktoria Win zaczął już na siebie zarabiać – w 2016 r. osiągnął próg rentowności. Inwestujemy w przyszłość naszych klientów, a więc również naszą. Co ważne, innowacje te są doceniane przez naszych klientów, którzy licznie dołączają do wspieranych przez nas sieci partnerskich i franczyzowych lub rozwijają z nami współpracę – mówi Jacek Owczarek.

W ubiegłym roku łączna liczba sklepów zrzeszonych w sieciach partnerskich i franczyzowych wspieranych przez Grupę Eurocash powiększyła się o ponad 1,1 tys. placówek. Ekspansja Sieci Sklepów abc była na rekordowym poziomie 920 otwarć netto i na koniec 2016 r. obejmowała ona już ponad 8,6 tys. lokalizacji. Liczba sklepów partnerskich i franczyzowych obsługiwanych przez Eurocash Dystrybucję (Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, PSD) zwiększyła się natomiast w ciągu ubiegłego roku o ponad 190 placówek, do 4750 sklepów.

Na ścieżkę organicznego wzrostu w IV kwartale ubiegłego roku powróciła także sieć Delikatesy Centrum. W ciągu trzech ostatnich miesięcy 2016 r. sieć zwiększyła liczbę o 46 placówek, dzięki czemu na koniec roku zrzeszonych w niej było łącznie 1.086 sklepów.

Pod koniec ubiegłego roku Grupa Eurocash sfinalizowała zakup 50 proc. udziałów w spółkach FHC-2 i Madas (prowadzących sklepy Delikatesy Centrum) oraz 100 proc. udziałów w spółce Polska Dystrybucja Alkoholi. Na początku 2017 r. Eurocash sfinalizował natomiast przejęcie EKO Holdingu, właściciela sieci blisko 250 supermarketów EKO. Akwizycje te mają pozytywnie przełożyć się na tegoroczną sprzedaż Grupy Eurocash. Łączna sprzedaż przejętych firm w ubiegłym roku wyniosła blisko 1,5 mld zł.

– W 2017 r. zamierzamy kontynuować rozwój dystrybucji produktów świeżych oraz nowych formatów i konceptów detalicznych. Zakładamy, że wartość tych inwestycji będzie zbliżona do poziomu z ubiegłego roku, czyli wyniesie około 10 proc. EBITDA. W tym roku skupimy się ponadto na optymalizacji sieci hurtowni Cash & Carry. Od 2014 r. do sieci zostało przyłączonych 32 placówek, co przełożyło się na zwiększone koszty stałe, ale w związku z deflacją i efektem kanibalizacji nie przełożyło się na wzrost sprzedaży. Planujemy w związku z tym przeprowadzenie reorganizacji, co może wiązać się z zamknięciem wybranych placówek. Na razie jednak za wcześnie, by mówić o pełnej skali przedsięwzięcia. Odpowiednie decyzje będą podejmowane w ciągu roku po obserwacji wpływu restrukturyzacji na sytuację naszych klientów w każdym z lokalnych rynków – zapowiedział dyrektor finansowy Eurocashu.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • inwestor 23.02.2017

    dobre wyniki to czemu akcje tak kuleją...

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.