10.03.2020/10:39

Sprzedaż w sklepach wystrzeliła z powodu koronawirusa! Dane Nielsena to potwierdzają

W ostatnim tygodniu lutego sprzedaż detaliczna produktów FMCG wzrosła aż o 17 proc. – zdradziła podczas Kongresu Słodycze i Przekąski 2020 Monika Dyrda, client director w Nielsen Connect Polska.

Jak wskazała ekspertka, to oczywiście efekt koronawirusa. Polacy robią zakupy na zapas. Szczególnie dotyczy to produktów pierwszej potrzeby, takich jak mąka, makaron czy ryż. Znaczne wzrosty widoczne są również w kategorii artykułów higienicznych – jak mydła, czy papieru toaletowego.

– W kanale e-commerce zamówienia produktów pierwszej potrzeby wzrosły aż trzykrotnie. Widać, że Polacy zaczęli robić zakupy na zapas – wskazała Monika Dyrda.

Nielsen przeanalizował sprzedaż w tygodniu 9., z której wynikają znaczące wzrosty dla całego koszyka zakupów, w tym w szczególności środków czystości oraz suchych produktów spożywczych. W ostatnim tygodniu lutego odnotowano również aż trzykrotny wzrost wartości sprzedaży online produktów typu “zakupy na zapas”.

Tydzień 9. przypadał na dni 24.02 - 1.03. 2020. Pierwszy przypadek zachorowania na koronawirusa w Polsce potwierdzono 3.03. Wartość całego koszyka wzrosła we wskazanym okresie o + 17 proc., na podobnym poziomie zarówno dla produktów spożywczych jak i kosmetyków oraz chemii. W tym czasie sprzedano blisko 480 tys. sztuk żeli antybakteryjnych do rąk. W porównaniu do tego samego tygodnia rok wcześniej wzrosła sprzedaż środków czystości: mydła + 66 proc. i papieru toaletowego + 24 proc.

Polacy kupowali również więcej suchych produktów spożywczych: mąki +84 proc., ryżu + 95 proc., makaronu + 65 proc. Wartości sprzedaży podane na podstawie: Nielsen Panel Handlu Detalicznego (suma sieci kooperujących) oraz próba E-commerce.

– Dla wielu kategorii obserwujemy wyjątkowy pozasezonowy wzrost sprzedaży w tygodniu 9., zarówno w porównaniu do poprzednich tygodni, jak i do tego samego tygodnia rok wcześniej. W wybranych przypadkach poziom sprzedaży odpowiada sprzedaży świątecznej, a w niektórych nawet znacznie ją przewyższa. Niepewność związana z aktualną sytuacją zdrowotną ma istotny wpływ na zachowania konsumentów. Z jednej strony postępują oni zgodnie z zaleceniami instytucji sanitarnych, ale czasami reagują również nadmiernie poprzez gromadzenie wybranych artykułów pierwszej potrzeby – mówi Karolina Zajdel-Pawlak, dyrektor zarządzająca Nielsen Connect w Polsce.

I dodaje: Wzrost świadomości i większe zapotrzebowanie na środki higieny to z pewnością pozytywny sygnał, jednak na pewno warto zachować spokój. Według badań przeprowadzonych przez Nielsena we Włoszech, gdzie wirus jest szczególnie obecny, Włosi są świadomi powagi sytuacji, jednak tylko 17 proc. z nich jest faktycznie zaniepokojonych ryzykiem zarażenia, a 46 proc. jest przekonanych, że pokonanie go zajmie miesiąc

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.